Ve stínu černých ptáků. Co se ukrývá za tajemným názvem spisovatelského debutu americké autorky Cat Wintersové? Stejnou otázku si zajisté pokládali mnozí čtenáři. Do knihy šli stejně jako já s jistým očekáváním, co se zde může stát, avšak realita byla nakonec k našemu překvapení docela jiná. Příběh šestnáctileté Mary Shelley Blackové, přírodovědně nadané dívky pojmenované po slavné autorce románu o Frankensteinovi, totiž nabral docela jiný směr, než se dalo zprvu očekávat.

V roce 1918 si v kalifornském San Diegu
vybírají svou daň smrtící chřipka
a první světová válka…

cerniptaci1Po uvěznění otce z politických důvodů se Mary stěhuje z Portlandu v Oregonu ke své tetě do San Diega, kde by měla být ve větším bezpečí od policie a také obávané smrtící chřipky. Do místa, ve kterém žije její láska – Stephen Embers, jenž odešel před jejím příjezdem do války, kde také později podle zpráv rodiny hrdinně zemřel. Při truchlení nad jeho ztrátou je Mary zasažena v bouři bleskem a nakrátko zažije svou vlastní smrt. Tento zážitek ji změní. Od té doby vídá Stephenova ducha, který se snaží svými návštěvami něco důležitého sdělit… Najdou oba naši hrdinové potřebný klid?

Je to romantický příběh jedné mladické lásky z období první světové války, jenž se odehrával v časech celosvětové chřipkové pandemie, na kterou vymřelo padesát až sto milionů lidí – paradoxně těch s nejsilnějším imunitním systémem. Historické prameny uvádí, že jednou z možných příčin smrtící chřipky byli ptáci. Možná, že inspirace pro název knihy mohla přijít i z této skutečnosti, co myslíte?

Jedná se o Young Adult četbu a na stylu textu to jde znát. Wintersová měla úžasný nápad, který zasadila ještě do lepšího a dramatického prostředí, avšak dějový koncept mi nepřišel dostatečně dodělaný. Ve stínů černých ptáků mělo velký potenciál na to, aby se stalo skutečně skvělou knihou ve všech směrech, avšak hlavní dějová linka mohla být (pro uspokojení náročných) ještě o něco propracovanější. To však vůbec neznamená, že je dílo špatné – naopak věřím, že zaujme cílovou skupinu. Je v něm vše, co se od tohoto žánru očekává a navíc napsané způsobem, který upoutá.

Za velice pozitivní a osvěžující považuji přepis dopisů, které si Mary psala se Stephenem i svým otcem. Byla to příjemná změna, která dodala příběhu jistou výjimečnost. Pomohla také čtenářům přiblížit vztah mezi jednotlivými postavami, se kterými jsme se v životě Mary nemohli setkat jiným způsobem než právě vzpomínkami z dopisů.

Víte však, co bylo na celé knize nejlepší? Atmosféra. Wintersové se podařilo vytvořit ve své debutové knize to, co nezvládnou mnozí spisovatelé ani za celý život. Z každé stránky na vás dýchá ta bezmoc, deprese, všudypřítomná smrt a hlavně lidský strach. Kromě první světové války se totiž do role popravčího postavila i španělská chřipka, která vzala svou úlohu bohužel opravdu velmi poctivě. Autorka tuto skutečnost uměla podat v přijatelné formě, která čtenáře zaujme a zároveň přiblíží tehdejší dobu. Ostatně atmosféru dotváří také přiložené fotografie, které jsou někdy opravdu mrazivé. Proto věřím, že budete vtáhnuti do příběhu stejně, jako jsem byla já.

Vydal: Jota; 2014
Autor: Cat Wintersová
Překlad: Libuše Čermáková