Corwin má problém. Probudil se v nemocnici a je jasné, že do něj píchají víc anestetik, než by bylo zdravému člověku záhodno. Nepamatuje si vůbec nic, včetně vlastního jména. Ale jedna věc, ta nejdůležitější, mu zůstala. Kuráž. A z Corwina si nikdo pitomce dělat nebude, jinak pozná bolest. Sice nezná svůj cíl, ale ví, jak moc je důležitý – a že radši zemře, než aby se ho vzdal. Hra o amberský trůn může začít.

Roger Zelazny je jeden z nejvýznamnějších autorů fantasy vůbec. Jeho ságy, plné bohů, tajemných světů a mystiky už baví čtenáře déle než půl století a na kontě má více než čtyřicet děl. Série Amber, kterou nakladatelství Straky na vrbě nyní opětovně vydává, je považována za jeho nejzdařilejší počin.

devetamberJak má člověk hodnotit knihu, která se stala legendou? Je jasné, že se tady budeme bavit v superlativech. Devět princů Amberu vám od prvního otevření doslova vystřelí díru do hlavy. Děj vás okamžitě pohltí, je totiž atraktivně tajemný a má spád. Začíná se v nemocnici, kde se hlavní hrdina probouzí zcela zdravý po těžkém úrazu a je jasné, že se s ním nehraje úplně fér. Někdo si přeje, aby zůstal mimo hru. Kdo to je? Co je to za hru? Corwin si nic nevzpomíná, jen ví, že chce za každou cenu vyhrát. Ale zároveň je teď díky své amnézii snadným terčem, musí tedy postupovat opatrně.

Z thrilleru ve stylu Jasona Bournea se postupně dostáváme do fantastické roviny, ve které se hýbou celé světy, a vše se točí okolo středu vesmíru – Amberu. Nerad bych zde spoiloval, takže se omezím na konstatování, že hlavní dějová linie je v podstatě tradiční fantasy s šermířskými souboji, mocnou magií a velmi špatně zranitelnými hrdiny.

Hlavní postavu si zamilujete hned od začátku. Corwin o sobě nemá žádné iluze. I když si nepamatuje ani to, co včera večeřel, pořád je pyšný jako čert a je mu jasné, že za vítězství se platí – což mu problém nedělá. Na druhou stranu, doba strávená v komatu s ním patrně zamávala, protože u sebe začíná objevovat i lidské stránky, jako je například soucit nebo láska k bližnímu, kterého zrovna nepotřebujete. A ani ostatní charaktery vás nebudou nudit, i když často hrají jen smutnou roli pěšáků na šachovnici.

V knize se také objevuje celá řada akčních prvků. Můžete čekat úplně všechno, bizarní souboje, přestřelky či páteře zlomené letícím gaučem. I přes to není Devět princů Amberu primárně akční fantasy – spíše hrdinská s výraznými prvky symbolismu, které se mi také velmi líbily. Častá znamení a náznaky, mystéria a záhady, vše bude živou vodou pro vaši představivost. Knihy se nicméně nemusí bát ani nezkušení čtenáři, oproti některým jiným dílům autora je velmi srozumitelná.

Domnívám se, že doba, kdy bude Zelazny známý stejně jako J. R. R. Tolkien či Lewis Caroll, se blíží rychleji než datum splatnosti na účtence od paušálu. Stačí, aby na něj upřelo svůj zrak nějaké filmové studio, i když zfilmovat něco tak nabitého nebude žádná legrace. Ale než ta doba nastane a my budeme nadávat na všemocnou komerci, můžeme si počíst – a Devět princů Amberu je k tomuto účelu stvořeno doslova i metaforicky. S jejich volbou nemůžete být zklamáni, tomu věřte.

Autor: Roger Zelazny
Série: Amber 1
Vydal: Straky na vrbě; 2015