Pamatujete si ještě, jak našel nakonec pan Penumbry oblibu ve čtečkách? Tato skutečnost se možná stala inspirací pro nakladatelství Host, které vydalo krátkou novelu Robina Sloana Ajax Penumbra 1969 pouze ve formě e-knihy. Díky tomu jsme si mohli vychutnat i my v České republice krátké, zhruba sedmdesáti stránkové dobrodružství, které opět o něco přiblížilo svět z Nonstop knihkupectví pana Penumbry.

Mladý Ajax Penumbra se dostane na konci léta do San Franciska v době jeho největšího technologického rozkvětu, aby našel tajemný svazek Techné tyon, v překladu tzv. Umění štěstí, který zůstal jediným na světě. Jeho pátrání ho zavede do jednoho nonstop knihkupectví, kde zcela nečekaně najde první důkazy, že by ještě vzácný předmět mohl existovat. V té době zajisté ještě netuší, že tomuto místu bude posléze věnovat celý svůj život, během kterého budou jeho „zákazníci“ společně s ním odhalovat nejednu záhadu…

„Pátrání končí teprve ve chvíli, kdy držíš v ruce hrstku popela z toho,
co kdysi
bývala kniha, a pláčeš nad všemi roky,
které jsi jejím hledáním ztratil.“

ajaxTato krátká novelka má pro vás připravený jasný, stručný a přitom poutavý přehled o tom, jak se vůbec pan Penumbra k tajemnému knižnímu spolku Nezlomného hřbetu dostal. V malém, avšak čtivém rozsahu nám autor umožňuje nahlédnout do dob studií mladého Ajaxe a zároveň popisuje jeho první velký úkol, jenž jej přivedl tam, kde ho známe my – do nonstop knihkupectví. Je to vskutku kouzelné místo, které je ozvláštňováno právě lidmi, kteří se v něm pohybují. A stává se díky odkrývajícím se tajemstvím ještě úžasnějším, nemyslíte?

Autor zachycuje ve své novele první setkání široké veřejnosti s moderními technologiemi, které v ještě inovativnější formě používáme i my dnes – počítače, superpočítače, tehdy futuristické mrakodrapy nebo třeba metro. Ukazuje nám tímto způsobem, že pokrok jen tak nezastaví, avšak určité tradiční hodnoty se mohou i dále zachovávat v harmonickém souznění s novými technologiemi. Jen je třeba vše správně uchopit.

Avšak kniha je také plná historických poznatků a poznámek, kdy někdy až uvažujete, zda to skutečně nemohla být přece jen pravda. První knihkupectví v San Francisku na lodi, kterou pak jeden z jejích majitelů pro peníze potopil? Proč ne, zní to docela reálně. Já bych Sloanovi jeho dějiny uvěřila, protože jeho vypravovací schopnosti jsou skutečně výtečné.

„Povězte mi, jaký pocit máte z těch žebříků?“

Pokud uvažujete, že si napínavý a zábavný příběh Nonstop knihkupectví pana Penumbry od Robina Sloana přečtete, určitě byste neměli vynechat ani tuto navazující novelu s názvem Ajax Penumbra 1969, která je jakýsi knižní prequel, jenž vám ucelí celý příběh. Zároveň však ve svém ději neprozradí odpovědi na všechny otázky – autor si nechává stále nějaká tajemství pro sebe, takže kdo ví? Třeba se časem ukáže, že pro nás chystá nějaký další doplňující příběh. Já budu určitě ta, která si jej s radostí přečte.

Vydal: e-kniha Host; 2014
Autor: Robin Sloan
Překlad: Petra Jelínková