Příběh začíná v Darwinu, kde mimozemští stavitelé postavili výtah, který má kolem sebe auru, jež zabraňuje se lidem nakazit. Celý svět je jinak zdevastován, mnoho lidí nákazou zahynulo a ti, kteří žijí za aurou, už nejsou lidmi. Jsou to tzv. subové a nemoc v nich vyvolala jen ty nejhorší pocity, kdy jeden vždy převládá, a buď je to vztek, nenávist, strach nebo jen prostá touha po lidské krvi. Právě v Darwinu se setkáváme s hlavním hrdinou Skylerem, který je jako jeden z mála lidí proti nákaze imunní i za aurou. Má svůj vlastní paběrkářský tým, který je stejně imunní jako on, tudíž si nemusí brát za auru ochranné obleky a hlavně jim nikdy nedojde vzduch, protože mohou bez úhony dýchat i ten nakažený. A nad Darwinem žije nejbohatší muž a taky šéf orbitální rady, která rozhoduje, kolik zásob potravin se pošle na Zem a jaký výzkum se povede, Neil Platz. Neil spolupracuje s mladou vědkyní Taniou Sharmovou a spolu zkoumají, kdy přijede další stavitelská loď a co se přesně stane. A přes velkou shodu okolností se Tania se Skylerem setká, aby spolu podnikli jednu nebezpečnou výpravu na Havaj, která odstartuje spoustu potíží a vysvětlí i zkreslí spoustu dalších faktů.

„Svět je nakažen epidemií, která v lidech probouzí jen ty nejhorší vlastnosti a jediné místo, kde se dá přežít, je Darwin.“

Darwinsky-vytahTakhle nějak bych v krátkosti popsala Darwinský výtah od Jasona M. Hougha. Toto dílo je naprosto fenomenální. Jinak to říct nemůžu. Děj je nádherně komplikovaný a je v něm pořád nějaká akce. Kniha neobsahuje žádné ilustrace, ale to nevadí, protože příběh je tak zajímavý a poutavý, že k tomu žádné obrázky nepotřebujete a uteče vám to jako voda, i když má kniha něco přes čtyři sta stran.

Mou nejoblíbenější postavou byl Skyler. Bylo až dech beroucí, jak se odhodlal ke každé věci a hlavně jak se ani v těch nejzapeklitějších momentech nevzdával a dokázal je řešit, jako když byl třeba sám, bez plavidla na vyvýšené budově a kolem sebe spousta subů, kteří ho chtěli zabít. A ještě v sobě našel dost síly na to, aby se zraněný dopravil do Darwinu a podnikl skoro nemožnou cestu nad Darwin, aby zachránil Taniu, která jediná znala instrukce od Neila Platze, jak všechny ostatní zachránit. Samozřejmě tady nechybí slizký padouch, který se jmenuje Blackfield, a kdybyste ho potkali, tak byste mu měli chuť plivnout opovržením do obličeje.

Pokud máte rádi sci-fi, tak opravdu nemáte nad čím váhat. Osobně jsem ještě nikdy nic takového nečetla, ale opravdu mě kniha nadchla. Ale Darwinský výtah nedoporučuji dětem, protože je v něm dost boje a děj je laděn hodně realisticky, takže si myslím, že malé dítě by tomu moc nerozumělo. Ale zato dospělý si dokáže příběh představit a i on sám z toho může mít i noční můry, pokud se do děje vžije.

Pokud si knihu pořídíte, tak nebudete litovat a myslím, že se k ní budete rádi vracet. A hlavně ve vás zanechá jakousi stopu. Je škoda, že ji nemůžu popsat celou, ale kdyby ano, tak by to bylo určitě na další dvě strany. Proto všichni utíkejte do ochodu nebo knihovny a povinně PŘEČÍST!

Vydal: Plus; 2014
Autor: Jason M. Hough
Překlad: Pavel Medek