Zase jeden pár století starý upír, co se prochází po našich českých luzích a hájích. Říká si Jan Bezzemek a je to takový pubertální ťunťa, který má tu smůlu, že se stane nejstarším přeživším ze slovanského klanu, a tak zodpovědnost za pomstu vůči vyhlazovací četě, se kterou se v knize setkáme hned na začátku knihy, zůstane na něm. Naneštěstí je většina členů této čety z jiné planety a dobře vybavena. V roce 2019 zavítali na naši matičku Zemi malí žlutí mimozemšťánci, kteří pozemšťany velmi záhy ukecali, aby se přestali bránit a podrobili se. Jenže Kartanům nejspíš uniklo, že lidé už své vládce měli a upírům se ani za mák nelíbí, že jim toto jejich výsostné právo někdo upírá. A tak se tajné Bratrstvo krve, jak si upíři hrdě říkají, rozhodne Kartanům vyhlásit válku… jenže pozdě.

hustejnarez1Z úvodního odstavečku je jistě více než zřejmé, že celá kniha je jedna velká nadsázka a kdo tuto nadsázku nedokáže přijmout, ten nechť se poohlédne po jiné knize. Hustej nářez byl již před svým vydáním očekávaným brakem s velkým B, který měl jít ve šlépějích samotného velkého Mistra pana Kulhánka. O tom, jak moc se tato cesta vydařila, toho bylo již mnoho napsáno, počínaje stejně utajovanou skutečnou totožností autora a konče u množství krve. V mnoha ohledech byl Mistr již v této Kotletově prvotině dokonce překonán. Nikde v „Kulhánkovi“ nenajdete tolik vulgarismů a sexu na jednu stránku jako v Hustém nářezu. Sprosťárny jsou úsměvné a sex…

Sex je docela dobře napsaný. Při jeho poslechu nemáte pocit, že by se autor při psaní snad červenal a plyne tak nějak přirozeně. Jenže zde se dostáváme k pubertálnímu jednání hlavního hrdiny. I po pár letech normálního sexuálního života se sex, tak jak je popsaný v Hustém nářezu, stává jednotvárným a stereotypním. Věřím, že upír po sedmi stech letech by projevoval mnohem větší kreativitu.

Stejně tak i v ostatním jednání jsou postavy lidské, jak ten soused z přízemí. Na jednu stranu Vám tak víc přirostou k srdci, na tu druhou tím jejich, především tedy Janův, věk ztrácí na věrohodnosti. Postavy jsou sympatické, i když nijak zvlášť propracované. Nejvýraznějším charakterem se tak stává advokát Tomáš Uhřík, který je zarytým fotbalovým fandou a ochráncem práv všech bez rozdílu dlouhověkosti.

Všechno to zní docela fajn, co říkáte? Tak jak tedy funguje kniha jako celek? Příběh je jednoduchý, což je u této literatury žádoucí, nijak originální, což by úplně na škodu nebylo, ale čert to vem, hlavní je stejně množství krve… Nebo ne? Mnohokrát se mi při poslechu knihy stalo, že jsem se přistihla, že prostě nevnímám a zpět mě přitáhl pouze poutavý přednes. Akční scény prošpikované hláškami prostě záhy ztrácely dech a vyznívaly do ztracena. Zatímco při čtení zmiňovaného páně Mistra Kulhánka jsem neměla problém vystavět si v představách scénu, kterážto se z mé paměti dá vydolovat ještě po letech, u Hustého nářezu se tento stav nedostavil.

Když už zmiňuji hlášky. Jedná se o další veledůležitou součást tohoto druhu literatury. K záchvatu smíchu mě nepřivedla žádná, ale autorovi rozhodně nelze upřít originalita přirovnání, které mnohdy stojí za to si zapamatovat. A vzhledem k tomu, že pop-kulturní narážky v prvních „Kulháncích“ již dnešní pubertální generace nemá šanci ani pochopit (nebo víte, proč používal k mučení přehrávání písniček Kelly Family?), měli by tento druh literatury začít číst od „Kotlety“, aby jim tento veselý rozměr knihy neunikl (aneb ať žije Stmívání).

Abych se vrátila ke zpracování audioknihy. Sama bych uvítala členění kapitol do kratších celků, protože některá zařízení mají problém zapamatovat si, kde v přehrávání skončila, a pak hledat návaznost ve dvouhodinové kapitole, je jako hledat jehlu v kupce sena. Také bych se přimlouvala za vyšší hlasitost nahrávky, ve všech zařízeních jsem musela knihu pouštět úplně na plno a stejně občas nebyla slyšet. Matoucí, zejména ke konci knihy bylo rychlé přeskakování mezi přítomností a flashbacky, zde bych uvítala nějaké zvukové oddělení. Avšak to nejdůležitější je přednes. Jak jsem již zmínila, Richard Fiala „zahrál“ knihu skvěle a mnohdy ji svým komickým uměním zachraňoval před odložením. Vzhledem k tomu, že je kniha psaná v ich formě, přednes jediného interpreta byl na místě a hra s přízvukem i imitace skvěle ladí s celkovou nadsázkou knihy.

Jako prvotina tedy Hustej nářez rozhodně nedělá svému autorovi ostudu a dává fandům zábavných béček naději na lepší zítřky, ačkoli svému vzoru se autor zatím vyrovnat nedokáže. A na závěr bych doporučila na audioknihu připnout nálepku: „Neposlouchat na veřejnosti.“ První kapitolu prošpikovanou vulgarismy jsem si pustila na parkovišti a i ve třiceti stupňových vedrech jsem si zavírala okno, neb jsem měla strach, že se na mě vrhnou pohoršení rodiče capartů, pobíhajících po okolí. Hustej nářez rozhodně není pro měkoty!

Za poskytnutí audioknihy děkujeme AUDIOTEKA.CZ!

audiotekaCZ-copy

Název: Hustej nářez