Hledáte pro své ratolesti knížku, která je přivede ke čtení a vzbudí v nich touhu po objevování nových příběhů? V tom případě zkuste kromě světem profláknutého (ale o nic méně skvělého) Harryho Pottera také novinku v literatuře pro děti – sérii Spirit Animals, kterou vydává nyní Nakladatelství Fragment.

Čtyři hrdiny čeká velká zkouška.
Podaří se jim získat výjimečné schopnosti a zachránit svět?

Vítejte v Erdu, ve světě, kde každé dítě po dosažení jedenácti let prochází zkouškou. Rituál rozhodne o tom, zda po vypití Nektaru vyvolají vlastní spirituální zvíře, které jim může poskytnout výjimečné schopnosti. Nyní se na rozdílných kontinentech podaří čtyřem dětem – Conorovi, Mej-lin, Abeke a Rolanovi – přivézt zpět Padlé: vlka Brigana, pandu Dží, leopardici Urazu a sokolnici Essex. Něco zlého se blíží, to je všem nyní jasné. Temný Požírač se vrátil a je jen na našich hrdinech, aby se co nejdříve dokázali postavit důležitému poslání – zachránit svět!

zrozeni-hrdinuZrození hrdinů je skutečně poutavý příběh, který podle mého názoru zaujme nejenom dětské publikum. Kniha v žádném případě nenudí, jelikož se Brandonu Mullovi podařilo napsat poutavé dílo, které je plné akce a zajímavých scén, kdy se i vám jako dospělým bude jen těžko odcházet od rozečtené kapitoly, ne-li rovnou samotné knihy. Díky svému docela krátkému rozsahu je dílo ideální četbou pro děti, avšak užijí si jej i méně nároční starší čtenáři, kteří si umí život v různých fantastických příbězích vychutnat i ve vyšší věku.

Kniha je napsaná jednoduchým jazykem a děj je snadno pochopitelný, proto zde nečekejte žádné nepředvídatelné zvraty. Ty ostatně nejsou pro tuto věkovou kategorií ještě tolik důležité. Dobré je však směrem k rodičům zmínit, že Zrození hrdinů určitě rozvíjí v malých čtenářích přiměřenou fantazii a zároveň je učí správné sociální interakci – jsou zde jasně určeny protistrany a dítě tak získává nenucenou formou správný přehled o tom, kdo je na světě zlý a kdo je naopak ten dobrý. Zároveň autor poukazuje na důležitost spolupráce, vzájemné úcty a také důvěry nejenom mezi postavami a jejich spirituálními zvířaty, ale také mezi členy týmu – Abeke, Rolanem, Conorem a Mej-lin.

Hlavní postavy jsou pro mě celkově sympatické, ačkoliv ke každému z nich mám své dospělácké výtky. Avšak dětem se budou líbit, jsou napsané uvěřitelně a malý čtenář se do nich bez problémů může vžít. Protagonisti jsou totiž jedenáctiletí hrdinové, kteří byli vyvolení k důležitým činům. Ono zachránit svět není lehký úkol, co myslíte? Zvládnou se naši hrdinové postavit předčasné dospělosti čelem? Já myslím, že určitě ano, avšak nebude to samozřejmě bezchybné tažení. Jsou to přece stále jen děti, které jsou na počátku svého (doufejme) dlouhého života. Potřeba správného vedení je pro ně však stále důležitá, i když jsou nyní s Padlými, proto považuji za vhodnou strategii, když je v příběhu vždy přítomen dospělý, který má potřebné zkušenosti a naše hrdiny vede správnou cestou. Je však už na první pohled vidět, že postavy se chovají až moc racionálně na svůj věk… ale vem to čert, já se skutečně bavila.

Jedinou větší výtku mám na mapu světa, jelikož podobnost s našimi skutečnými kontinenty je opravdu velká. Pomyslnou třešničkou by pro mě byly vlastní vymyšlené reálie, které by sérii Spirit Animals udělaly ještě lepší.

Zajímavostí je, že každou z knih napsal jiný autor, proto budu se zaujetím pozorovat, jak se tomuto týmu podrží udržet nasazenou laťku a poutavý styl Mulla. Druhý díl s názvem Skrytá hrozba slibuje ještě větší akci, proto myslím, že se máme skutečně na co těšit.

Vydal: Fragment; 2015
Autor: Brandon Mull
Překlad: Jakub Kalina