Jste geek nebo nerd? V tom případě si můžete najít v Nonstop knihkupectví pana Penumbry velmi poutavou zábavu hned na několik večerů. Je to totiž svěží a čtivý román, který je těžké zařadit do nějakého žánru. Dá se považovat za fantasy, sci-fi nebo mysteriózní dílo? Řekla bych, že od každého si nese kniha něco. A hlavně pro každého může být něčím úplně odlišným…

„Co pohledáváte mezi těmito regály?“

knihkupectviKvůli ekonomické krizi přišel Clay Jennon o svou předchozí práci webdesignéra a nyní po delším hledání nachází volné místo jako noční prodavač v knihkupectví pana Penumbry v San Francisku. Bohužel zákazníků moc nepřichází a ti, co se zastaví, jsou ti samí a chodí si pouze vypůjčovat záhadné svazky, tzv. Codex vitae, ze zadní části obchodu. Jsou totiž v jakémsi tajném knižním klubu s názvem Nezlomný hřbet, který je pravděpodobně zástěrkou něčeho mnohem většího. Clay se pokouší zjistit, o co jde a pomáhají mu v tom jeho přátelé – podnikatel Neel ze Sillicon Valley, se kterým bloudili celé dětství po Kronikách dračích písní a mladá specialistka Kat na vizualizaci dat v Google, jenž je pro Claye ideální ženou. Společně zjišťují, že tajemství bude hlubší, než se původně zdálo. Více než staletá hádanka čeká na odhalení!

Clay má tři jednoduchá pravidla:

1) Musí být v knihkupectví vždycky přesně od desíti večer do šesti do rána. Nesmí přijít pozdě. Nesmí odejít dříve.
2) Nesmí svazky ze zadní části prolistovávat, číst nebo je jakkoliv zkoumat. Jsou vyhrazeny pouze členům.
3) Musí vést pečlivé záznamy o všech transakcích. Čas. Vzhled zákazníka. Jeho rozpoložení. Jak o knihu požádal. Jak ji přijal. Jestli vypadá, že má nějaké zranění. Jestli za kloboukem snítku rozmarýny. A tak dále.

Máte rádi knihy, knihkupectví, knihovny a vše, co se těchto voňavých přenašečů příběhů týká? A pochopení pojmů internet, online marketing, Apple nebo třeba Google vám nedělá žádný problém? Nonstop knihkupectví pana Penumbry vás v takovém případě naprosto vtáhne. Upřímně si užíváte chvíle, kdy se Clay pohybuje v prostorách plných knih, které v sobě skrývají tajemství, jenž čekají pouze na své odhalení. A když přijde řada na Google, tak to berete jako skvělé dobrodružství. Vše je tak uvěřitelné, až si člověk začne při čtení myslet, že to musí být pravda! Jenomže když si pak poctivě vypsané poznámky o domnělé realitě dáte vyhledat do vyhledávače (ehm, ano, Googlu), tak zjistíte, že to byla autorova vskutku mistrná fikce. A v tu chvíli si říkáte, že vás Sloan opravdu dostal, filuta jeden!

Robin Sloan napsal skvělou knihu, která je však podle mého názoru určená jen pro určitý typ čtenářů – nebo spíše generaci? Všichni víme, že dnešní mládež i mladí dospělí jsou na internetu jako doma. Pojmy Facebook, Twitter a Google znají pomalu dříve než vlastní příjmení a nejsou pro ně žádnou překvapivou novinkou. Ostatně se s nimi vídají opravdu na každém městském rohu. Ale jak tomu bude za pár let, to nikdo neví.

Konzervatismus nebo inovace?

Sloan zachytil klady i zápory obou stran, avšak za plného uvědomění, že pokrok nikdo nezastaví. Do svého díla vložil kromě porovnání mezi různými verzemi knih i mnohá aktuální témata. Naráží na problematiku internetového pirátství, licenčních poplatků či pokut nebo také trhu práce. Nonstop knihkupectví pana Penumbry je vskutku poutavá, inteligentní a zábavná četba, která v sobě nese kus lidské historie. Autor obratně propojil svět starý s moderním a povedlo se mu vytvořit zábavnou četbu pro dnešní dobu. Přečtěte si i vy vitální dobrodružný příběh pro lidi dvacátého prvního století a užijte si s našimi hrdiny odhalování více než staletého tajemství. Věřte mi, že neuděláte určitě chybu. Mě knížka bavila od počátku až do konce. Zahrnula vše, co mě baví a dala to do velmi poutavé podoby. Jednoduše řečeno – bylo to skvělé knižní potěšení. Na závěr se hodí použít slova, která napsala Felicia Day, a jež vystihují mé konečné dojmy: If I were to quibble, it’s that the ending isn’t quite dramatic enough, but the journey was so fun I can forget that. Recommended!

Vydal: Host; 2013
Autor: Robin Sloan
Překlad: Petra Jelínková