Zima byla dlouhá a krutá, ale i po takové přichází jaro. Vukogvazdští se vrací z nejhoršího dobrodružství jejich života, které se proměnilo v noční můru, a je jasné, že jejich životy se změní. Štěstí ale občas sedne i na žoldnéře a náhoda má stejně jako meč dvě strany. Nic ale není zadarmo a zlaťák se v životě dobrodruha až příliš často platí krví…

letopisy1Vukogvazdská družina se od minule zase posunula trošku dopředu! A to jak autoři, tedy parta kolem Jana Kravčíka, tak jejich postavy, balancující díky svým „loutkařům“ na hraně fikce a myšlení skutečných živých lidí. Kdybyste náhodou patřili mezi Vukopanice, pro úplnost dodám, že autoři jsou hráči DrD a knihy jsou do jisté míry deníkem jejich hry (byť svou kvalitou z tohoto rámce dávno vyskočily).

A teď už k samotným postavám, protože ty dospívají společně s autory a je to zatraceně poznat. Život většiny hrdinů už není jen rvačka, pivo a prsa venkovských děveček, které za stříbrňák rády změní aspoň na chvilku živnost. Hromotluk Grog sice vidí pořád hlavně zlato, ale například Lopin se pod tíhou nedobrovolně přijaté zodpovědnosti mění v pravého vůdce, kdežto hříchy unavený Rinvit přechází do filozofičtější roviny. O ostatních charakterech mluvit nebudu, protože by byla škoda spoilovat, ale nemůžu alespoň nezmínit nového člena – Dr. Šilpašátru, u kterého kombinace ušlechtilých hodnot, vzdělání, mírné naivity a nekonečné touhy po vědění a zlatě namíchala mimořádně chutný koktejl a jsem si jistý, že vás tato postava bude bavit.

I když se postavy vyvíjejí, jedna věc jim zůstává. Umí především dvě věci: zabíjet a řešit nebezpečné situace. A i když si rády lžou, že až vydělají ranec, se vším seknou, vůně hvozdu je vždycky dokáže vyhnat z domu s rancem na zádech. Dobrodruh zkrátka neumře s prvním vydělaným krejcarem a první vlastní postelí.

Takže, hrdinové jsou o trochu starší, mají trochu jiný pohled na život a trošku jinak uvažují. Změnilo se ještě něco? S dobrým pocitem mohu říct, že ne. Pořád jde ještě o krvavou, syrovou akci, ve které je přežití hlavní cenou pro vítěze a druhé místo neexistuje. Nad hlavou visí smyčka šibenice jako svatozář (někdy i doslova) a hvozd nebere lidi jako kamarády. Čekají nás ostré souboje, podrazy a hádky o lup, ale i ušlechtilé přátelství, které nedokáže zlomit ani smrt.

Během prvních dvou dílů jsem se stal fanouškem Vukogvazdských a byl jsem zvědavý, zda třetí díl potvrdí vzestupnou tendenci, a jsem moc rád, že se tomu tak skutečně stalo. Tato série je jedním z neokázalých klenotů domácí tvorby, a pokud vás až doteď míjela a máte rádi dirt fantasy, myslím, že přesnější zásah by nedokázal ani Vilém Tell. Hezky se bavte!

Autor: Vukogvazdská družina
Vydal: Gorgona; 2015
ISBN: 978-80-88029-07-6