Po staletí ve skrytu opatrují speciálně cvičení ochránci v Mariefredu tajemnou knihovnu. Po desetiletích klidu se však blíží temnota. Naděje přichází prostřednictvím dvou bratrů svěřených do pěstounské péče místní zubařky.

PAX1Zní to jako klišé, vypadá to jako klišé a taky to klišé je. Od začátku až do otevřeného konce. Asa Larssonová a Ingela Korsellová ani nic jiného napsat nechtěly. Jejich cílem bylo vytvořit sérii s potenciálem zaujmout děti, což znamenalo sebrat všechny ingredience, které by je mohly zajímat a povařit v jednom kotlíku na pomalém plameni. Díky tomu je PAX směsí strašidelných historek typu věřte-nevěřte, vyvolenosti a la Buffy, Dětí z Bullerbinu a Tomase Breziny. A taky se snaží reflektovat problémy, kvůli kterým se volá na Linku důvěry.

Kombinace tloušťky (nebo spíš chronické anorexie), jednoduchoučkého jazyka, velkých písmen a obrázků v mých očích mění doporučení „10+“ na spíše „10-“. Bez ohledu na míru tajemnosti se nemohu ubránit pocitu, že knihu si vychutnají spíš menší děti z maminčina předčítání než mladí čtenáři. Autorky ví, kde přesně se zastavit, kolik násilí by bylo přes míru, kdy by atmosféra zhoustla natolik, že by mohla krom táhnutí k dalším pokračováním vklouznout do nočních můr.

Hůl prokletí je napsaná hyperčtivým způsobem. Nutí prolétávat stránky rychlostí blesku ve snaze dostat se k další porci napětí. Ostatně krom něj najdeme v knize jen prvoplánově rozváděné motivy problematických rodin, šikany a pěstounské péče. Larssonová a Korsellová si potrpí na přímočaré rozdělení postav – sympaťáci jsou sympaťáky už od začátku, arogantní spratci nemají nic než svůj archetyp a vše se bezpečně schovává pod nálepkou „je to pro děti, nemůže to být přece příliš složité“.

pax-ilustrace2Nad mnohým z vlastního děje lze přinejmenším překvapeně povytáhnout obočí. Knihovnu střeží dvojice (byť vitálních) seniorů, formální zázemí pro jejich práci je více než pofidérní a po desetiletí se nedělo nic, opravdu nic. Otázku (ne)morálnosti dětských vojáků v totální válce se silami temnoty ponechme raději stranou, zejména jedná-li se o děti zcela neinformované, co do všeho spadly po hlavě. Čtenáře totiž mnohem víc zajímá, že jejich vrstevníci jsou ti důležití, ti, na kterých záleží.

Hůl prokletí není pro dospělé a vlastně ani pro dospívající. Pod maskou fantastického vyprávění plného akce se snaží vychovávat, nenápadně, ale o to účinněji. Krom toho je, i zásluhou nakladatelství, nádherná knížka, ať už se týká grafiky či přepečlivé redakční práce.

Vydal: Host; 2015
Autor: Asa Larssonová, Ingela Korsellová
Překlad: Marie Voslářová