Šestnáctiletý Austin nemá snadný život. Jako by nestačilo, že je v podstatě Polák. Jako by nebylo dost, že žije v té největší díře Oregonu. Ještě se mu omylem podaří rozpoutat konec světa. Zatímco zapisuje jeho přesný průběh a nezničitelné kudlanky požírají svoje první oběti, čeká jej vyřešení dilematu ze všech největšího: Spal by raději se svou přítelkyní, nebo se svým nejlepším kamarádem? A jaké by to bylo, kdyby si to rozdali všichni tři naráz?

Andrew Smith, autor několika románů pro teenagery a držitel několika cen za romány pro teenagery, se rozhodl, že už bude psát jen a jen pro sebe. Kukuřičný město, román napsaný pro potěchu, se na pulty knihkupectví dostal jen díky tomu, že jej jeho syn donutil dílo vydat – a moc dobře udělal. Jinak bychom byli ochuzeni o originální a zároveň bizarní zážitek, který Kukuřičný město nabízí.

Smith_Kukuricny-mesto_obalka01_aufriss.inddNebudeme chodit kolem horké kaše a špitat za zdmi kláštera, Kukuřičný město je knihou tří témat, a to s velkou červenou jedničkou je sex a dospívání. Austina trápí prostá otázka: jsem homosexuál, nebo ne? Jeho holka je vážně krásná a vzrušuje ho, ale líbal se i s nejlepším kamarádem Robbym a taky se mu to líbilo. Jako student katolické školy je nucen ke konzervativnímu smýšlení a ostrakizován za každý projev odlišnosti, ale když ta věc v trenýrkách prostě nedá pokoj. A kdo ví, možná onanoval i svatý Kazimír?

Druhou linií knihy je totiž popis historie jeho předků, kteří z Evropy prchli do USA před terorem. Ani v zemi svobody ale neroste chleba na stromech, a Poláci s pytli pod očima nemají na růžích ustláno vůbec nikde. Dějiny jeho rodiny jsou v podstatě sledem událostí, které jsou logicky propojeny a směřují k aktuálnímu dění – ke konci světa. Přitom nikdo z jeho předků nebyl extra významným člověkem (kromě svatého Kazimíra), a tak způsobili apokalypsu, aniž by o tom jen tušili.

Minimalismus je pro román typický. Vše se odehrává na velmi malém prostoru, který byste za hodinu objeli autem. Postavy byste spočítali na prstech rukou. Děj se posouvá po minutách a vůbec máte dojem, že jde spíš o divadelní hru, ohraničenou jevištěm. Čímž se přesouváme ke třetí dějové linii, kterou je samotný konec světa. I ten proběhne potichu, pomalu, aniž by si jej obyvatelé vůbec všimli – a když zjistí, že souseda snědla obří kudlanka, už je pozdě.

Co vlastně Kukuřičný město je? Především deník teenagera, který se drží dobrých tradic klasiků žánrů (například Townsendové, Austin mi Adriana Molea rozhodně připomínal). Kronika mladíka v rozpuku, který je zmatený ze světa kolem něj, svých kamarádů i sám ze sebe a konec světa je pro něj v podstatě dějepisný problém. Je sice důležité jej zkusit přežít, ale ještě důležitější je, aby byl zapsán. Jde o touhu předat poselství dalším generacím? Vyprávění o pokrytectví a hamižnosti, která nakonec lidstvo zabila? Nebo jen nezastavitelný tok slov z rukou sexuálně frustrovaného grafomana? Těžko říct, udělejte si názor sami.

Obrovským plusem příběhu je originalita. Můžeme v něm hledat stopy po odkazech jiných autorů, ale výsledný koktejl chutná i s použitím stejných přísad jinak. Nedílnou součástí díla je také všudypřítomný humor, jednoduchý, ale velmi osvěžující. V médiích se v souvislosti s knihou hovoří o „duchu Kurta Vonneguta“ a já nemůžu než souhlasit.

Kukuřičný město je jedním z nejzvláštnějších kousků, který v posledních letech proplul vodami fantastiky. Je určen především těm, kteří ještě neztratili puberťáckou drzost a chtějí se dobře pobavit. Na druhou stranu, postapokalyptická zápletka a svěží tempo knihy můžou nalákat i širší spektrum fandů. Pár slabších míst sice najdeme, třeba pomalejší začátek, ale jinak – jak by řekly kudlanky, kdyby uměly mluvit – samá chuť!

Vydal: Host; 2014
Autor: Andrew Smith
Překlad: Barbora Doležalová