David Ullman, profesor literatury na univerzitě, přední světový odborník na démony a specialista na Ztracený ráj Johna Miltona přistupuje ke svým teoriím a oboru pouze jako k výplodu lidské mysli. V soukromí jej tíží rozpad vlastního manželství a snaží se vše vyřešit impulsivním přijetím nabídky záhadné ženy, která jej vyzve k dosvědčení existence nadpřirozeného jevu v italských Benátkách. David společně se svou dcerou Tess vyráží na cestu. Profesor na místě setkání potkává šíleného muže, připoutaného k židli, který opakuje slova, jež kdysi pronesl Davidovi před smrtí jeho otec. David chce co nejrychleji Benátky opustit, a tak spěchá zpět do hotelu, kde čeká jeho dcera. Tess stojí na okraji střechy nad vodami kanálu a než spadne dolů, vykřikne poslední prosbu: „Najdi mě“.

Andrew Pyper, narozený roku 1968 ve Stratfordu v Ontariu, získal bakalářský a magisterský titul z anglické literatury a právnický titul z univerzity v Torontu. Je autorem řady mezinárodních bestsellerů, jako je Ztracená dívka a Zloděj příběhů. Samotné dílo Démonolog získalo mnoho literárních ocenění a stalo se kanadským číslem jedna. Práva na filmové zpracování této knihy zakoupilo Universal Pictures a producentem se stal Robert Zemeckis.

„Inteligentní, napínavé a naprosto nervy drásající. Pyper má dar hluboce respektovat své čtenáře, a přitom je neochvějně odkazuje do role vyděšených dětí. To mám u spisovatelů ráda.“

Gillian Flynová, autorka bestselleru Zmizelá

DemonologKniha Démonolog silně připomíná díla světově známého Dana Browna (Andělé a démoni). V obou případech jsou hlavními protagonisty profesoři, kteří se zajímají o okultní vědy, oba jsou posláni do Itálie, aby tam potvrdili existenci nadpřirozených jevů. Zasunout alespoň část příběhu do Itálie v tomto typu knih, myslím tím díla s démonskou tématikou, začíná být dosti klišé. A to i přesto, že je benátské a vatinské prostředí pro české čtenáře exotické. Svět je plný krásných míst, která mohou sloužit jako inspirace pro napsání knihy, tak proč je nevyužít?

Celkově je autorův styl psaní hezký. Žádná zbytečně dlouhá souvětí, plná cizích nebo nesmyslných výrazů, zde nenajdete. Jsou tady krátké, úderné a výstižné věty, některé i hovorově psané, což dodává dílu více realističnosti a čtenář se tak můžu lépe vžít do děje. Přeci jenom, kolik z nás (i když jsme titulovaní doktoři) dokáže stále mluvit spisovně? A také proto jde kniha tak plynule přečíst.

Hlavní protagonista David Ullman se mi příliš nezamlouval. Připadal mi jako ten typ zhrzeného manžela, co nedokáže sám přežít. Nad vodou jej držela snad jen jeho dvanáctiletá dcera Tess, která očividně měla raději otce než matku. A taky zde byl ten fakt, že jeho specializací byli démoni. Démoni, v jejichž existenci odmítal věřit. Nevím, jak vám, ale připadá mi divné studovat a zabývat se něčím, v co nevěřím. Je to, jako by ateista hovořil o důležitosti Bible.

Nicméně pokud po této knize sáhnete, čeká vás plno napětí a emočních zážitků. Doporučila bych ji spíše jako oddechovou literaturu, a to i přes to, že je „hororová“. A co se týče věkové hranice, děti nad třináct let ji nejspíše hravě zvládnou.

Vydal: Jota; 2014
Autor: Andrew Pyper
Překlad: Jindřich Mandák