Vydejte se s jedenáctým Doktorem opět za dobrodružstvím! Poslední Pán času z planety Gallifrey křižuje se svou TARDIS (Time And Relative Dimensions in Space [Čas a relativní dimenze ve vesmíru]) Vesmír časem i prostorem. Nyní přichází ke čtenářům v knize Dalecká generace, která je druhým dílem série Doctor Who. Už samotný název napovídá, že to bude opět silný zážitek. Co si tedy pro nás pro změnu Nicholas Briggs, kterého můžete znát jako hlas Daleků ze seriálu, přichystal ve svém příběhu?

V druhém díle série si opět náš Doktor cestuje v poklidu Vesmírem, když najednou zachytí nouzové volání jiné lodi. A to by nebyl on, aby se nepokusil pomoci. Bohužel však přiletí pozdě a opět se kvůli své zvědavosti dostává do problémů. Jak se posléze dozví, tak jeho odvěcí nepřátelé Dalekové donutili rodiče tří dětí – Sabel, Jenibeth a Olluse – k dobrovolnému ukončení svého života kvůli tajemnému vzorci Kolébky bohů, který se nesmí dostat do nepovolaných rukou. Po sobě tímto činem zanechali tři sirotky a Doktor se stává jejich dočasným poručníkem a pokusí se je dopravit zpět na jejich planetu. Na jakési světy na Výsluní, které vystavěla zdejší mírumilovná rasa Daleků. Počkejte, ehm, Daleků? ZROVNA ONI A MÍRUMILOVNÍ! S pomocí sourozenců a novinářky se nyní Doktor pokusí odhalit jejich temný plán a opět zachránit svět před zkázou.

DoctorWho_DaleckageneraceKnížka ukazuje tentokrát mnohem zranitelnější stránku Doktora, který už není tak přirozeně bezstarostný a vždy v pohodě. Odvěká nenávist vůči Dalekům ho zaslepuje a jeho chování je tudíž neadekvátní. Vše je velice povedeně vykresleno v příběhu, takže čtenář nemá problémy si vnitřní spory Doktora živě představit. Jsou nám podávány v postupných dávkách v průběhu celé knihy. Avšak lidem, kteří neznají jeho minulost plnou bojů proti této nenávistné rase, se může zdát chvilkami náš hlavní hrdina jako šílenec, který jen bez důkazů vykřikuje nepravdivá obvinění. Avšak my víme, že má k tomu důvod…

Po tolika špatnostech, co Doktorovi nepřátelé dělali, nyní jednoduše nemůže uvěřit, že se z nich stala z čista jasna mírumilovná rasa, která zakládá světy z čiré dobroty svého srdce. Cítí za tím nějakou špatnost, a proto je odhodlaný otevřít obyvatelům světů na Výsluní oči za každou cenu! Jenomže určitě to všichni z reálného života znáte – kdo nechce vidět pravdu, tak ji neuvidí… Doktor tak bojuje proti tvrdohlavé lidské povaze, což je samo o sobě velice těžké, ale je skvělé, že tento fakt zapojil Briggs do příběhu. Ukazuje vnitřní odhodlání Doktora zachránit i ty, kteří si myslí, že to nepotřebují. Tímto způsobem nám všem poučně vzkazuje, že se nikdy nevzdává věcí, na kterých mu záleží! Ačkoliv jeho metody jsou někdy docela radikální a provokativní… Ale to je jednoduše náš Doktor.

Jako člověk, který byl kultem Doctor Who poprvé políben teprve pomocí knih, musím ocenit její přístupnost jak pro starší, tak také pro mladší typy čtenářů. Dalecká generace mi přijde napsaná jednodušeji než první díl, čímž se stává snadněji pochopitelným právě pro děti. Ostatně děti samotné jsou nyní v hlavních rolích! Sympatičtí tři sourozenci jsou krásným příkladem rodinného pouta, které jen tak nezmizí, a jenž může zachránit dokonce i světy. Nevěříte? Uvěříte!

Dalecké generaci mi chybělo více typicky „doktorského“ anglického humoru, který byl znatelný v Závoji smutku. Avšak když obě dvě knihy porovnám, tak jsou kvalitativně na podobné úrovni a věřím, že každému fanouškovi seriálu udělají radost. Přece jen je to další dobrodružství Doktora a těch přeci není nikdy dost, co myslíte? To samé ví i Nakladatelství Jota, proto si pro nás už v září připravuje další pokračování s názvem Silueta. A podle synopse se máme na co těšit!

Vydal: Jota; 2015
Autor: Nicholas Briggs
Překlad: Tomáš Oakland