Seržant Lancelot nikdy neměl snadný život. Příliš brzy se dostal do sirotčince, příliš brzy získal nálepku problémového děcka – a muže. Sloužit v armádě je jediná možnost, jak uniknout před šibeniční smyčkou. Ale armáda jeho světa, kde válčí technika s magií, není služba pro měkkoty. Poté, co Lancelot zachrání mladou dívku před osudem lidské oběti, se kolem něj začíná stahovat smyčka. Někdo mocný jej chce vidět mrtvého. Ale Lancelot nemá reputaci bojovníka nadarmo a jeho kůže bude stát víc než jen pár lidských životů…

Miroslav Žamboch je jednou z ikon české fantastiky. Fyzik, který ve volném čase rád zdvihá železo a drtí soupeře na tatami, má na kontě desítky knih. Seržant, který poprvé vyšel v roce 2002, nabídl českým čtenářům fascinující mix temné fantasy a steampunku. Kniha byla vyprodána, ale díky nakladatelství Triton se vrací znovu na trh.

SerzantNejzajímavější prvek Seržanta, který vás upoutá během chvilky, je jeho svět. Ocitneme se v království, které soupeří nejen s jinými říšemi, ale také sousedí s podivnými kraji, ve kterých se lámou fyzikální zákony jako stébla trávy a mechanické vymoženosti mají tendenci vybuchovat. To znamená, že kromě pušek je vždycky dobré mít u sebe chladnou čepel a ideálně nějakého toho mága, který by si dokázal poradit s případnými komplikacemi. A když se do toho všeho zamotají nekromanti, je jasné, že svaly nebudou stačit, ale je nutné použít i mozek.

Hlavní postava, seržant Lancelot, je typický antihrdina. V podstatě dobrý chlap, ze kterého krutý osud a nedostatek možností udělal řezníka a specialistu na boj zblízka, jenž s bodnutím do živého nemá žádný problém. Zločin, ke kterému přišel jako slepý k houslím, a záhady, jež se kolem něj rojí jako vosy na pivních slavnostech, jej vedou k přesvědčení, že pokud nezasáhne, může se stát katastrofa. Navíc se zamiluje, a to má hned člověk chuť být o trochu lepším člověkem.

Příběh kombinuje akci a detektivku. Chvíli se Lancelot rve, chvíli se snaží přijít na kloub, jaké že spiknutí se kolem něj odehrává. Žambochovi se slušně daří držet atmosféru tajemna a mírného neklidu až strachu. I v těch zdánlivě bezpečných chvílích, kdy puška visí na zdi, se může stát něco zlého.

Seržant už má dnes své pevné místo v literární historii české fantastiky. A rozhodně nejde jen o originalitu; kniha je řemeslně velmi umně napsaná, má výborné tempo, slušnou zápletku a zajímavý svět. Venku panuje horké léto a já si myslím, že vás u moře nic nezchladí lépe než basa piv a pokec s Lancelotem. Ale pozor – dovolená s ním vám může utéct rychleji, než byste si přáli!

Vydal: Triton, 2015
Autor: Miroslav Žamboch
ISBN: 978-80-7387-869-6