Jste dívka? Řekl vám někdo v dětství či mládí, že se třpytíte? V tom případě byste se měla opravdu bát, protože pravděpodobně v budoucnu zemřete velice krutou a bolestivou smrtí… avšak jen v případě, že se vyskytuje v době do devadesátých let dvacátého století. Dostala jste se totiž do hledáčku masového vraha, který cestuje časem. Nevěříte? Kirby, jediná žijící oběť, se vydává po jeho stopách. Hledá další případy dívek a žen, které byly zavražděny přesně tak, jak chtěl zabít i ji. Podaří se jí zjistit, kdo je tajemný vrah, který vraždí dívky v průběhu století a proč jako jediná přežila?

natisk_Divka ktera se trpytila.inddDívka, která měla zemřít, muž, který brutálně vraždí a Dům, který přenese nositele klíče v čase. Všichni tři mají společný osud, jenž započne v roce 1989, kdy mladé děvče Kirby skoro zabije kulhající muž Harper. Proč? Protože se pro něj třpytí! Asi tak nějak by se dal zkráceně popsat námět knížky od jihoafrické autorky Lauren Beukes, která píše romány, filmové i televizní scénáře a věnuje se například i tvorbě dokumentů a komiksů. Kromě psaní knih se spolupodílela na vzniku prvního animovaného seriálu v Jihoafrické republice – The Adventures od Pax Africa. Vystudovala tvůrčí psaní na univerzitě v Kapském Městě, avšak více jí do života dalo její dvanáctileté působení jako novinářka. Za svůj román Zoo City získala cenu Arthur C. Clark Award a v současné době se věnuje i nadále psaní. Kniha Dívka, která se třpytila získala ocenění Amazon bestseller 2013 v edici Mystery & Thrillers.

Příběh Dívky, která se třpytila je vyprávěn ve dvou dějových liniích – Kirby a Harpera. Dvou naprosto odlišných osobností, které jsou však osudem předurčeny k vzájemnému propojení. Děj je zároveň rozdělen do různých časových období, což může čtenáře krapet zmást. Možná by neuškodilo kapitoly trochu logičtěji zpřeházet, aby měly větší návaznost a tím pádem byly i lépe srozumitelnější. Avšak autorčino hraní s časem, které nám představuje, je až na drobné chybky celkem povedeně zvládnuto. Ono psát jasně o cestování časem, kdy se v jednu chvíli vyskytujete v době před padesáti lety a ve chvíli druhé o dvacet let napřed, není jednoduché, a kdo se do tohoto stylu pustí, má velkou odvahu, která se musí ocenit.

První z hlavních postav, mladá a energická dívka Kirby, se po své dlouhotrvající rekonvalescenci rozhodne zjistit, kdo je ten muž, který se ji pokusil zabít. V rámci stáže se dostane do redakce chicagského deníku The Sun Times, kde se díky svému nadřízenému Danovi, který působil skoro celý život jako redaktor krimi zpráv, dostává k jádru zločinu. Postupně se dopátrá z novinových výstřižků k tomu, že nebyla první obětí svého násilníka, avšak jako jediná doposud z napadených přežila. Vrahovo řádění podle údajů započalo v roce 1932 a probíhalo v rozdílných dobách až do roku 1992. Jak je to možné? Druhá hlavní postava, Harper, se totiž stal v roce 1932 majitelem klíče od Domu, který mu umožňuje cestovat časem. Avšak za tuto službu vyžaduje po svém majiteli pravidelně oběti…

Motiv zahrnout do příběhu Dům se mi líbil. Avšak zdá se mi, že by si zasloužil více rozpracovat. Leckterý čtenář touží na konci po vyústění, které mu rozuzlí to důležité z knihy. A právě konkrétně Dům a jeho tajemství by mě velmi zajímalo. Proč chce za své služby zrovna třpytící se dívky? A jak dlouho jeho požadavky už trvají – byl Harper prvním podobným uživatelem nebo je jen pokračovatelem masových vrahů před ním? Je škoda, že tato část příběhu zůstala otevřená a nebylo nám autorkou dodáno vysvětlení.

divka3A jak oběť Domu vypadá v Harperově zvrhlém pojetí? Vždy si v určité době vybere pro něj zářící dívku, které dá nějaký drobný dárek. Po několika letech se vrátí, krutě ji zabije a u jejího těla zanechá věc jiné třpytící se dívky. Zdá se vám to zvrhlé? Nejste sami, ale takoví už masoví vrahové bývají. Mají svůj rituál, který opakují. A také vždy udělají nakonec chybu, která je konečně prozradí. To se stalo Harperovi při pokusu o vraždu Kirby.

Nemůžu říct, že by se mi Harperova postava líbila, ale to se dá ostatně čekat. Málokdo chová sympatie s podobnými záporáky. Avšak jako masový vrah je pro čtenáře vskutku zajímavou postavou. Beukes se nám pokusila nastínit jeho psychiku – to silné vábení po vraždě konkrétních typů dívek, tu touhu, kterou nedokáže během svého působení ovládnout. Jeho pasáže byly pohledem do šílencova zvráceného života plného třpytu, smrti a krve. Vzbuzovaly znechucení, napětí a strach. U mě zároveň probouzely nepříjemné myšlenky, že takoví vraždící maniaci opravdu i v našem reálném světě existují, což je důkazem, že autorka psát hororové detektivky opravdu umí. Dokáže totiž vzbudit tu potřebnou kapku strachu v čtenářově mysli.

Dívka, která se třpytila je povedená a krapet hororová detektivka o cestování časem, která si najde ve světe svou základnu čtenářů. Je to zajímavý literární experiment, který se i přes drobné chyby povedl. Nepřináší do literárního světa něco extrémně speciálního a nového, avšak zároveň si jej pro jeho čtivou formu určitě užije každý, kdo má rád podobný žánr.

Vydal: Jota; 2015
Autor: Lauren Beukes
Překlad: Petra Navrátilová