Lucas Hildebrandt vstupuje do chrámu, jehož architektura rozhodně nepochází ze Země stejně jako bůh, kterému je chrám zasvěcen. Akkütlix, u jehož nohou se rozlévají loužičky obětní krve, zhlíží mezi věřící. A Lucasovi se vracejí vzpomínky… Jsou to vzpomínky kruté stejně jako Akkütlixova povaha, vzpomínky na mládí v područí otce zapáleného pro studium Össeanské víry a kultury. Tahle temná linie příběhu se hezky doplňuje s depresivní skutečností přítomnosti smrtelné choroby v Lucasové životě a obě naopak kontrastují s Lucasovým nadhledem a smyslem pro humor. Pro jejich hutnou atmosféru plnou náboženského fanatismu a necitelnosti by člověk skoro přehlédl dějovou linii, ve které se řeší meziplanetární konflikt a boj o záhadnou (téměř mytickou) osobu Fomalhiwana. Zdá se, že jeho neobvyklé schopnosti k sobě poutají zájem lidí i Össeanů.

myce-audioLucase v knize doplňuje spousta dalších postav, které se jedna od druhé natolik odlišují, že by si jejich autorka zasloužila potlesk za výbornou práci. Propracovanost charakterů v čele s ústřední postavou je v knize natolik markantní a bravurní, že jsem měla při poslechu knihy v autě občas tendenci dívat se do zpětného zrcátka a ujišťovat se, že nikdo z hrdinů nesedí za mnou a nevypráví mi, co před chvílí prožil.

Neméně dobrou práci na charakterech odvedlo nakladatelství při výběru herců, kterých je hned devět a mají rozdělené kapitoly podle převládající postavy a pak samozřejmě také herci samotní. Opět vede Lucas v podání Jaroslava Plesla, který dokázal neskutečným způsobem vdechnout své postavě život a pohrát si s ironií, cynismem, laskavostí, bolestí a náznaky všech drobných emocí a zachovat jí tak její rozporuplnost. Klára Issová jako Pinkertinka je až úsměvně naivní a přitom ryzí a živoucí. Jana Stryková jako Össeanka Kamëlë je nejen postavou sama za sebe, ale doplňuje svým pohledem „křehotinku, květinku“ Pinkertinku. To je ovšem jedna z nejhezčích a nejneobvyklejších součástí knihy – náhled jednotlivých postav na postavy ostatní takovým způsobem, aby dokreslovaly jejich charaktery.

Audiokniha plná cizích názvů musela být pro herce oříškem. S tímto problémem si ovšem poradili natolik dobře, že názvy již po několika opakováních zapadly do běžného slovníku posluchače snad lépe, než se podivně psaná slova zaryla do paměti čtenáře. Hudební doprovod je jednoduchý a vlastně spíše nehudební, místy vyvolávající kovový pocit, ale ne nepříjemným způsobem.

Nevšední svět, ve kterém dochází ke střetu kultur, podléhá mysteriózní náladě posvátných hub a myceliálnímu spojení… Ovšem všeho s mírou. Autorka Vilma Kadlečková nutí svůj svět satirovat sám sebe a tím ho dělá ještě živoucnějším, než kdyby se bral příliš vážně. Život příběhu dodávají politické, kulturní i houbové detaily, které jsou ovšem do příběhu vetkány tak, aby posluchače nezahltily.

Dobře dávkovaná retrospektiva i odhalování cesty k Fomalhiwanovi zajišťuje knize spád. Akčních chvil se v příběhu nedočkáte, o napětí se starají spíše okamžiky, ze kterých čtenáři zatrne strachem o psychiku postav, lítostí nad jejich osudy či nutkáním dodat jim odvahy k činům, které je třeba vykonat.

Přes všechny superlativy, které knize bezpochyby náleží a řadí ji dál, než jen mezi českou elitu, je z příběhu cítit, že se jedná o pouhý úvod, o otevření, o budování základů. A právě z toho důvodu a pro skvělé audio-zpracování doufám, že nakladatelství One Hot Book brzy přijde na trh s druhým dílem, protože si nelze představit lepší spolujezdce než tuhle partičku hrdinů.

Za poskytnutí audioknihy děkujeme AUDIOTEKA.CZ!

audiotekaCZ-copy

Název: Mycelium – Jantarové oči