Bylo nebylo. Za devatero horami, sedmero kopci a patero řekami, v lese tak hustém, že byste se v něm dozajista ztratili, žil malý chlapec jménem Akvin. Ačkoliv to sám nevěděl (no, možná to mohl z některých náznaků tušit, ale nechtějme po dítěti zbytečně moc), byl předurčen stát se mágem, který jednou dokáže velké věci. A jeho kariéra začíná právě teď a tady, jediným máchnutím dřevorubecké širočiny.

akvinČarodějův učeň je nesmrtelné téma, kterého se fanoušci fantasy nikdy nenabaží. Kolika mladým mužům s krutou přítomností, ale mocnou budoucností jsme už fandili! A stále nemáme dost. Takže jdeme zkonzumovat a rozpitvat Akvina, prvotinu od Pavla Mareše, která byla do knižní podoby vydána pomocí serveru Startovač. Autor, sám vášnivý čtenář nejen fantasy, ale i scifi či třeba Kinga, se originálním způsobem postavil smělé výzvě a vydal u nás knihu v podstatě svépomocí, za což si zaslouží velkou pochvalu.

Akvin se drží klasického schématu „from zero to hero“. Ze začátku jsme konfrontování s chlapcem, jehož magické znalosti se omezují na to, že několikrát viděl elfy. V momentu, kdy přes něj poprvé vytryskne magická síla, si ho všimnou akademikové a vytáhnou ho na univerzitu, a už je na Akvinovi, aby se pobil s klasickými školními problémy v podobě obtížných předmětů či nepříjemných spolužáků.

Trošku problém vidím v tom, že Akvin moc problémů nemá. Sice je násilím odtržen od svého otce a nezná svou matku, ale obojí tak nějak dává smysl. Cesta přes říši v galejnické kleci není nic moc, ale Akvin je pohodář a rychle se skamarádí s kolegy i staršími mágy. Na univerzitě je to občas obtížné, ale Akvin je dříč a za jeho prospěch by půlka mé alma mater s chutí obětovala malé dítě hadím bohům. Nedostatek konfliktu, tvořícího děj, dost určuje vyznění celé knihy. Zároveň je ale jedinou větší chybou.

I když totiž Akvina nic nechce zabít a dokonce ani žádný Severus Snape nevyhrožuje reparátem, knížka se čte dost příjemně a krásně ubývá. Tomu přispívá i obstojný fantasy svět, zajímavý zejména pro své politické uspořádání a role mágů v něm. Charaktery nejsou špatné, ale neškodilo by jim více vzájemných interakcí, demonstrujících a vyvíjejících jejich charakter.

Celkově jde o „sluníčkové“ dílo, pro mě osobně vítaný odpočinek po několika dark fantasy. Podle mého názoru ale Akvin trochu trpí jednak na to, že je to onen milovaný a nenáviděný první díl velké série, a také trochu na nezkušenost autora. Zároveň se mu ale daří vyvolat pocit touhy, jak to celé bude pokračovat. Kde se skrývá zlo? Jaké budou magické souboje v plné polní? Co dál skrývá svět románu?

Doufám, že se odpovědí dočkám co nejdřív.

Autor: Pavel Mareš
ISBN: 978-80-87822-16-6