Po dočtení závěrečného dílu trilogie Hon s názvem Past mohu s čistým svědomím potvrdit, že světově používané označení bestsellerová trilogie je naprosto oprávněné. Po delší době jsem v překladové beletrii díky Nakladatelství Fragment narazila na knihy ze žánru Young Adult, které opravdu zaujaly mou pozornost a vytvořily si své právoplatné místo v mé knihovničce.

hon0

Honu nás Fukuda uvedl do svého zapeklitého příběhu o mladém chlapci Genovi, jenž vyrůstal ve smrtícím nebezpečí mezi Soumračníky, kteří obsadili celou planetu Zemi. Je totiž řazen mezi Glupany, poslední lidi z masa, kostí a krve, kteří v tomto zvráceném světě ještě existují. Po celý život žil v utajení mezi nimi a snažil se nebýt roztrhán na kusy. Jeho tajemství však bylo vážně ohroženo, když jej vybrali pro významnou událost – hon Glupanů. Co teď? Po příjezdu na místo konání se snaží všemožně vyřešit, jak to se Září přežijí. Když zjistí, že se v areálu nachází skleněná kopule, ve které žijí i další příslušníci jeho druhu, je rozhodnutý, že jim pomůže. Společně se jim nakonec v Kořisti povede uniknout po řece do Misie, bájné Země mléka a medu. Ta však nakonec není tak spásná, jak se na první pohled zdála a pro skupinku Gena a Sisi nastává doba několika těžkých rozhodnutí, které nakonec vyústí v neplánovaný odjezd do Paláce od Vládce všech Soumračníků. Jejich životy jsou nyní v Pasti na vlásku a po odhalení důležitosti jejich existence se na nich valí zodpovědnost ze všech stran. Podaří se jim uspět a být genesis, ten pravý prapočátek, který svět vyléčí?

„Bojují o holý život a snaží se zachránit jeden druhého a současně svoji jedinou naději: lék.
Vědí, že šance na uzdravení jejich blízkých a na lepší svět pro všechny existuje.
Stačí jen dostat se k cíli a nevběhnout do pasti.“

past2Stejně jako jsem se rozplývala u předcházejících dvou dílů, tak i u Pasti opět zachovávám stejně kladný názor. Já jednoduše nemám trilogii od Andrewa Fukudy co vytknout. Splňuje všechny mé požadavky na zapamatování hodnou Young Adult četbu, kterou bych s klidnou duší doporučila každému dospívajícímu, jenž má rád příběhy dystopického světa s netradičními upíry. Svou decentností zaujme nejenom dívky, ale také ani chlapci by podle mého názoru nebyli vůbec zklamání. Ze všech oblastí zadaného žánru se povedlo autorovi vzít totiž ty lepší kusy a ty horší – přehnaná romantika, zbytečné nerealistické prostředí – vynechat. Tím se stává jeho dílo přístupnější pro obojí pohlaví a zároveň také více generací čtenářů.

Fukudův styl je pro mě až neuvěřitelně čtivý, za což můžeme poděkovat z velké části jeho překladateli Jakubovi Kalinovi, kterému se jeho styl povedlo skvěle zachovat. Mnohdy se mi u jiných knih stávalo, že když jsem se měla pustit po delší době do čtení pokračování již rozjeté série, trvalo mi delší dobu, než jsem se začetla a opět vklouzla do univerza. To se však u Pasti k mému štěstí nestalo, přenesla jsem se totiž během okamžiku zpátky do příběhu a opět prožívala všechny radosti i strasti s našimi hrdiny.

Právě u Gena, Sisi i dalších protagonistů jsme mohli skvěle pozorovat jejich vývoj. Některá díla trpí na to, že kromě propracované hlavní postavy jsou vedlejší charaktery ploché a působí tím pádem zbytečně navíc, u Fukudy tomu však tak není. Každá postava si nese svůj příběh, který se zdá být stejně pečlivě promyšlen a schopen dalšího rozvoje. Je těžké říct, který z protagonistů si mě získal nejvíce, protože všichni z nich mě v každém díle trilogie zaujali jiným způsobem a rozdílnou intenzitou. Jejich proměna v průběhu příběhu je skvělým příkladem rozvoje postav, který by měl být přítomen ve všech četbách, což bohužel aktuálně není zajištěno. Avšak u Honu jsme se mohli kochat.

Univerzum Honu bylo pečlivě promyšleno od samého počátku až do jeho konce. Na to, že se jedná teprve o autorovo druhé dílo (když je brána trilogie jako jedno), se jedná o velice zdařilý kousek. Navíc se kniha od knihy kvalita trilogie zvyšovala, takže jsme se dočkali bezvadného závěru, který jsem upřímně vůbec nečekala. Ten dal také prostor autorovi pro případné pokračování, které se k naší smůle zatím neplánuje. Ale co není, může časem být, zadní vrátka si Fukuda nechal stále připravena!

Vydal: Fragment; 2015
Autor: Andrew Fukuda
Překlad: Jakub Kalina
ISBN: 978-80-253-2054-9
EAN: 9788025320549
Počet stran: 352

fukudaAndrew Fukuda je americký spisovatel, který se narodil v Manhattanu, ale své dětství prožil v  Hong Kongu. Je z jedné poloviny Japonec a z druhé Číňan. Po získání bakalářského titulu v oboru Historie na Cornellově univerzitě začal pracovat v manhattonském Chinatown s dospívajícími přistěhovalci. Tato zkušenost jej přivedla k napsání jeho debutového románu Crossing. Jeho druhou knihou je Hon. Je to první díl stejnojmenné trilogie, která byla odkoupena v dražbě nakladatelstvím St. Martin Press a vydána pro veřejnost v roce 2012. U nás v České republice začalo trilogii vydávat Nakladatelství Fragment v roce 2014, kdy v dubnu vyšel první díl s názvem Hon, v říjnu jeho pokračování s názvem Kořist a v letošním roce byla vydána závěrečná kniha s názvem Past. Než se stal Fukuda spisovatelem na plný úvazek, pracoval sedm let jako státní zástupce. V současné době žije s rodinou v New Yorku.