Říkali jste si někdy, jak by vypadal svět bez bohů? Několik mocných čarodějů přemýšlelo o tom samém, a tak bohy svrhli. Jejich hlavním důvodem byla samozřejmě moc nad obyčejným lidem. Jenže mocenské choutky má nejeden z nich a všichni vládnout nemohou. Hlavním z nich je Tyran Salazar z Dorminie, kolem kterého se příběh točí asi nejvíce. Město ovládá pevnou rukou, krutě a bez smilování. Lidé jsou kontrolováni na každém kroku supy, kteří umějí číst myšlenky, a tak nějaká vzpoura nepřichází v úvahu. Jenže malá skupina rozvracečů, kteří si říkají Střepy, našla způsob, jak se tajně scházet a plánovat vraždu jejich tyranského vládce. Jejím nejmladším členem je Davarus Cole, kluk tak namyšlený, že by vedle něj Ivan z Mrazíka neměl šanci. Právě on má sehrát v této „hře o trůny“ největší roli.

Luke Scull pracuje jako návrhář počítačových her. Jeho představivost je obrovská. I když je kniha Temné bratrstvo jeho prvotinou, tak už je nominována na cenu Gemmell Awards 2014 za nejlepší fantasy roku ve třech kategoriích.

1026Příběh se může zdát z počátku trochu těžko uchopitelný. Postav na vás hned ze začátku vyskakuje ze všech koutů hodně. Přesto netrvá dlouho a dostaneme se do bodu, kdy už víme, kdo je kdo, a tak můžeme v klidu pokračovat. Čtení možná ze začátku znepříjemňuje střídání frakcí, později četbu příjemně oživuje. Všechny frakce chtějí jedno. Vládnout snad všemu, co se hýbe. A tak máme možnost nahlédnout k Bílé paní, která má pod palcem nejednu čarodějku. Dále tady máme, dá se říci barbary, jenže nejsou tak úplně obyčejní. Vládne jim šaman a spousta z těch chlapů se mění na krvelačná zvířata. A proti nim stojí samozřejmě Tyran Salazar, mocný kouzelník, obklopující se svými rudokabátníky, z nichž někteří mají zbraně s kouzelnou mocí. Síly jsou vyrovnané.

Kniha dává nahlédnout do života postav z každé frakce, které jsou v příběhu zastoupeny. Můžeme se tak seznámit s čarodějkou od Bílé paní, která je svědkem nejedné krutosti. Na této postavě se mi líbily snahy podkopávat snažení těch krutějších. Následkům zabránit nemohla, ale mohla je zmírnit. Hlavní postavou je v této knize Davarus Cole, který je namyšlený a rád dává najevo, jak jsou všichni kolem něj slabí, hloupí a k ničemu. Věří, že se má stát hrdinou a od všech očekává úctu a líbání nohou. Nejlepšími postavami pro mne byly dva horalové. Brodar Kayne a Jerek jsou opravdu tvrdí chlapíci, se kterými jen tak něco nepohne. Můžete do nich střílet, zasadit jim kolik řezných ran chcete, ale oni přesto na vás poběží v plné rychlosti s mečem v ruce. Brodar Kayne a Jerek jsou jako noc a den. Bez sebe nejdou nikam, jejich vztah se nedá nazývat přátelstvím, někdy se sami diví, co je k sobě táhne. Postav v knize je samozřejmě více, ale nejde je popsat všechny, něco musím nechat i jako překvapení.

Jak už jsem napsala výše, kniha je takovou „hrou o trůny“. Několik mocností, všechny chtějí všechno. Líbily se mi oddělené části království a jejich úmysly a cíle. Nakonec se všechny osudy propojí do jednoho a vše dá dokonalý smysl. Nakonec jde vždy jen o peníze a moc. Temné bratrstvo mě velmi bavilo, ať už kvůli rozmanitým hrdinům, kteří jsou opravdu každý jiný nebo jejich osudům. Když si konečně zapamatujete, že některé postavy mají i přezdívky, anebo jiná jména a uvědomíte si, kdo ke komu patří, tak si začnete čtení opravdu užívat. U mne to bylo od čtvrté kapitoly. Začátek je takový zasvěcovací, ale od poloviny knihy je to skvělá fantasy, na kterou nemám žádné zlé slovo. Máte tady vše. Hrdiny, lásku, boje a hlavně různé stvůry. Ať už jsou to démoni, čarodějové, šamani nebo oživlé mrtvoly, je to tady na jednom místě. To vše zasazeno do dob středověku, meče, hrady, brnění a obléhání.

Na knize se mi asi nejvíce líbilo, že ukazovala, že nikdo vlastně není ten špatný. Každý bojuje pro svou věc, ale nedělají to jen pro sebe. I naši hrdinové mají své temné a světlé stránky. Záleží na tom, kterou z nich budete chtít vidět. Konec knihy je přímo takový. Můžete to brát, že kniha skončila špatně, nebo vlastně dobře. Záleží jen na vás a vašich sympatiích. Temné bratrstvo obsahuje i spoustu myšlenek autora, které stojí určitě za to. Nejednou jsem se nachytala, že u nich kývám hlavou a souhlasím s autorem. Věřím, že vás zaujme stejně jako mě.

Vydal: Host
Autor: Luce Scull
Přeložil: Ladislav Václavík