Je léto a sourozenci Vronovi tráví svůj volný čas opět v rezervaci pro ohrožené kouzelné tvory. Stejně jako oba předchozí díly série Sedmý smysl od Ilky Pacovské, tak i tato kniha začíná koncem prázdnin a rovnou rozjíždí vodopád nových dobrodružství v novém školním roce.

Tento totiž nebude tak lehký jako ty ostatní. Tentokrát si Rafan, Hanka a Sváťa musí vybrat svou specializaci, ze které budou na konci roku skládat zkoušku. Rozhodně to přátelé nebudou mít lehké. V rezervaci je potřebují více než kdy jindy a rádi si je volají i během roku. Dokonce se tam objeví i zcela neznámý druh dráčka, který si jednoho ze sourozenců zamiluje. Ať už ale drakům vejce krade kdokoliv, jedno se mu upřít nedá. Má to přesně ten účinek, jaký chtěl. Draci a lidé začínají obviňovat jeden druhého a schyluje se k bojům. Je vůbec někdo schopný zadržet krveprolití? Draci lidmi pohrdali vždy, proč by si jich teď měli vážit a jednat s nimi jako se sobě rovnými? Lidé naopak vidí v dracích jen ničitele stád, vrahy a zvířata. Mohou se tyto dvě zcela odlišné skupiny vůbec někdy domluvit?

unoscedrakuÚnosce draků se mi zatím z celé série líbí nejvíce. Možná to je také tím, že se odehrává velká jeho část v útulku pro kouzelné tvory. Také je zde nesmírné množství pasáží, které jsou prosáklé emocemi. Líbí se mi například dospívání hlavních hrdinů. Zatímco nejstarší ze sourozenců začal pokukovat po spolužačce již v minulém díle, Hanka se začíná zajímat o jednoho sympatického ochránce teď. Když vezmeme emoce z jiného soudku, je zde také dost nepříjemných situací. Většinu z nich zažívá právě Hanka. Je ironií, že do jedné z nich se jednou dostane ne svou vinou a pro druhou se rozhodne. Když se ji jedna a ta samá událost stala poprvé, bylo vše v pořádku. Všichni se snažili přijít na způsob, jakým to vyřešit. Přiměřenou dobu pátrali a Hanka se trápila. Když to již bylo znovu, překvapilo mě, jak rychle se to vyřešilo. Tato série není Řada nešťastných příhod. Proto přivřu oči, když se autorka v posledních stranách rozepíše a co nejrychleji napravuje vše, aby konec mohl končit šťastně.

Ačkoliv je v knize písmo velké, tak jsou zde ilustrace a má i mnoho jiných znaků, podle kterých bychom snadno pochopili, že je to dílo pro mladší čtenáře. Přesto je zde vidět postupná změna charakterů, které by si mladší čtenář možná nepovšiml. To se mi na knize líbí. I některé pasáže, ze kterých mám požitek snad jenom já. Myslím tím například Rafanova otce, který pije, protože je toho na něj moc a jeho žena se na něj zlobí. Líbí se mi, jak realistické to je. Počáteční strach z Rafanovi nevlastní matky, která na nového syna od jiné ženy nebyla zvědavá, mě přešel. Docela jsem si ji i nakonec oblíbila.

Mým oblíbencem je samozřejmě malé zvířátko  tulík. Nezbedný hlodavec, který hraje šachy, mluví a hlavně je nenasytný a dělá spoustu neplechy. S ním mám spojenou další oblíbenou postavu a to ochránce, který se umí objevit ve správnou chvíli, moc toho nenamluví, ale má dalšího tulíka, jupí! Těch není nikdy dost. Ačkoliv se lidé v jeho okolí většinou chovají s velkou úctou a respektem, umí ochránce být velmi laskavý a já vlastně nechápu, proč by se jej někdo měl bát. Další postavy, které stojí za zmínění, jsou všichni ošetřovatelé v rezervaci. Jsou to lidé, pro které jsou zvířata a jejich záchrana všechno. Jelikož si naše hrdiny oblíbili a tráví s nimi spoustu času a všechny prázdniny, stali se takovou rodinou. Máte je rádi do jednoho a vlastně ani nevíte proč. Jste si prostě blízcí a cítíte se v jejich přítomnosti dobře. Tentokrát se k hlavním hrdinům více zmiňovat nebudu. Jsou stále stejní. Věrní, pilní a hlavně drží při sobě, jako by byli opravdovými sourozenci.

Ačkoliv mi první díl této série jemnými náznaky připomínal Harryho Pottera, v tomto už se to říci nedá. Svět Sedmého smyslu žije svým životem. Když už jsme poznali blíže protagonisty, tak přibydou další a není to vůbec ke škodě. Postav nebylo moc a rozhodně oživují děj. Rozhodně doporučuji nejen dětem, ale také nám dospělákům. Kniha uteče jako voda díky velkému písmu a ilustrace jsou příjemnou změnou. U této nenáročné četby si parádně odpočinete a to je potřeba.

Vydal: Albatros; 2013
Autorka: Ilka Pacovská
ISBN: 978-80-00-03115-6