Sofie s Agátou se vrátily do Galvadonu se svým šťastným koncem. Avšak je to opravdu konec, který si obě doopravdy přály? Jejich pohádka se opět otevře a po návratu do Kouzelného lesa zjistí, že Škola dobra a zla se radikálně změnila. Nyní mezi sebou bojují chlapci a holky, protože dívky přece kluky nepotřebují! Jejich partnerkou může být do konce života nejlepší kamarádka, která je třeba i čarodějnice! Sofie s Agátou se díky svým činům staly idoly dívek, avšak to vyvolalo kruté boje. Schyluje se k válce a naše hlavní hrdinky se musí postarat o to, aby k ní nedošlo. Podaří se jim nalézt ten pravý šťastný konec, než bude pozdě?

Sofie s Agátou žily šťastně až do smrti, protože holky prince na lásku nepotřebují…
Vlastně je nepotřebují vůbec.

svetbezprincuNěkteré knihy nesplní vaše očekávání a jiné knihy vám svým tématem nepřijdou na chuť. A mnohdy se tyto dva faktory spojí a vzniká kniha, která se vám těžce dočítá. Ne proto, že by byla špatně napsaná, ale protože vám nesedla, čekali jste od ní něco jiného a to, co přišlo, není váš šálek kávy. Tento případ u mě bohužel nastal u druhého dílu Školy dobra a zla s názvem Svět bez princů. Oproti prvnímu dílu, který mě nadchnul svou pohádkovostí a skvělou atmosférou, je pro mě jeho pokračování trochu zklamáním.

Zastávám názor, že knihy pro děti by měly být aspoň minimálně poučné – ukazovat zdravé vzory, varovat děti před těmi špatnými a zároveň je také svým způsobem vychovávat k tomu, aby byli dobrými lidmi, kteří úmyslně nikomu neškodí. Bohužel pojetí výchovy od Somana Chainaniho mi po prvním přečtení Světa bez princů nepřišlo tak přímočaře poučné, jak tomu bylo u Školy dobra a zla. Jeho postavy nejsou jasně čitelné, což bych ocenila u jiného žánru, avšak ne u knihy pro věkovou skupinu mladšího a staršího školního věku. Být touto čtenářkou či čtenářem, tak si z knihy odnesu, že v kamarádství se lže, zatajuje a tajně škodí, a že to je vlastně úplně normální. Navíc když chci někoho zabít kvůli malichernému důvodu, tak není vůbec problém. Však ostatní se ke mně ochotně přidají a ještě si to se mnou užijí. Tyto paradoxy najdete v mnoha knihách, avšak neočekávala jsem je v pohádkovém světě, který nám autor nastínil v prvním díle své série.

Dívky jihnou. Chlapci se zatvrdí.
Dívky přemítají. Chlapci přepadají.
Dívky mluví. Chlapci mlčí.
Dívky touží. Chlapci loví.
Dívky varují. Chlapci nedbají.

skola2-2Negativní prvky v charakterech některých postav byly při rozdělení školy na dobro a zlo na místě a naprosto vhodně použity (ježibaba totiž peče děti, nedává jim přece pohlazení!), ale při selekci na holky a kluky mě to spíše zamrzelo. Ztratila se pro mě potřebná rovnováha mezi dobrem a zlem, která příběhu dodávala tu správnou kouzelnost. Avšak Chainani nám tímto – docela razantním – vlastně ukázal, že dav je mnohdy silnější než vlastní vůle člověka. Na jednu stranu může být kniha svým způsobem poučná, ale jen pro vyspělejší čtenáře, kteří se snaží text zkoumat do větší hloubky.

Stejně jako v prvním díle, tak i v tom druhém bylo čtení bohatě doprovázeno kouzelnými ilustracemi Iacoba Bruna, italského umělce a grafického designéra, který v současné době žije v Miláně. Jeho tvorba skvěle dotváří atmosféru při čtení a pomáhá čtenářům při tvorbě jejich představ o jednotlivých místech a postavách.

skola2-1Ve Světe bez princů škola nezmizela, proto jsme se mohli i nyní pousmívat nad originálními vyučovacími předměty. Jejich vtipnost se překladatelce Magdaléně Stárkové knihy podařilo opět zachovat. V dívčím sektoru se jednalo o: Odkrášlování, Síla bez princů, Protiklučičí obrana, Historky hrdinek a Ženské zbraně. A u kluků se vzdělávali v předmětech: Klučičí zbraně, Přežití nejsilnějšího, Protiholčičí obrana a Bratrství a týmová práce. Samotné názvy pobaví, proto mi bylo líto, že se k nim autor podrobněji až na výjimky nevěnoval.

Je těžké hodnotit knihu, na kterou má devadesát procent jejích čtenářů naprosto opačný názor, než mám já. První díl mě bavil nejenom svou formou, ale také příběhem. Naopak druhý díl mi bohužel svým tématem nesedl. Můj dojem ze série je tedy zatím po dočtení Světa bez princů rozporuplný. Upřímně doufám, že si ke třetímu dílu, který byl letos vydán v originále, opět vytvořím pozitivní dojmy, jak tomu bylo u Školy dobra a zla. A navíc… koho by nezajímalo, jak to bude pokračovat dále? Příběh zůstal otevřený novým možnostem a teď nezbývá nic jiného, než počkat, co pro nás Chainani vymyslí.

chainaniSomana Chainaniho je americký spisovatel indického původu. Autor debutoval v roce 2013 s prvním dílem své série pro čtenáře od deseti let s názvem Škola dobra a zla, který mu přinesl spoustu ocenění. Pokračování Svět bez princů vyšlo v minulém roce a na letošní červenec je naplánován třetí díl s názvem The Last Ever After. V současné době studio Universal Picture odkoupilo práva na film. Chainani se kromě psaní věnuje také vytváření filmů a tenisu.

Vydal: CooBoo; 2014
Autor: Soman Chainani
Překladatelka: Magdaléna Stárková