Apokalypsa. Tolikrát zpracované téma. Jen těch knih, komiksů, filmů a seriálů, které zpracovávají tisíc a jeden způsob, jak skončit se světem. Jednou jsou to valící se davy zombie, jindy infekce, poté zase ohřátí planet nebo naopak ochlazení země. Jednou na nás útočí zelení mužíčci, aby to tu příště ovládly růžové chobotnice ve fialovém krajkovém prádle.

Není se co divit, když nejstarší sbírka fantastických povídek – Bible, obsahovala jeden z nejlepších apokalyptických příběhů. Tak dobrý, že dal dokonce jméno celému subžánru. Najít v této svůj alespoň ostrůvek originality dá pořádně zabrat. Ale Maja Lidia Kossakowska není autorkou, která by originalitu postrádala, takže se pojďme podívat, jak se jí vede.

rad-kraje-sveta1Svět postihla apokalypsa. Nikdo vlastně neví, co se přesně stalo, ale jedno je jisté. Vůdci největších náboženských hnutí se spojili a jakýmsi neznámým způsobem povýšili sebe a své následovníky do vyšší sféry bytí. Zde založili vlastní utopickou společnost. Zbytek lidstva zůstal na Zemi, kde živoří v troskách kdysi rozvinuté civilizace, bez technologií, které byly zapomenuty. Ne všichni se však s takhle rozdanými kartami smířili. Jsou lidé, kteří mají dar. A ten jim umožňuje pronikat do světa vyvolených. A jelikož člověk je tvor nenechavý, pronikají tam hlavně za účelem krádeží technologií a vymožeností, které se jim na zemi nedostává. K takovým patří i Lars Bergerson, Lupič, který se svého času řadí k těm nejschopnějším. Proniká do nejstřeženějších oblastí a jeho lup je málokdy chudý. Tento stav věcí se však změní ve chvíli, kdy na jednom takovém průniku potká mladou slečnu, která se od prvního pohledu dostala do nebezpečného prostředí omylem. Miriam totiž patří k náboženské sektě a sama nedokáže své nadání ovládat. Setkání s Larsem však změní osudy obou a oni se zapletou do hry, jejíž výsledek možná srazí pyšné na bohy povýšené vůdce do prachu země.

Ani první díl dilogie Řád Kraje Světa se neodehrává v jednoduchém na tisíc způsobů zpracovaném postapokalyptickém světě. Už jen rozdělení populace na ty vyvolené a ty nehodné vede k mnoha hnutím, snažícím se ať už o otevřený odpor nebo o obyčejnou podlézavost. Tyto skupiny si však pro svůj fanatismus v nebezpečnosti nezadají s klasickými skupinami postapo kanibalů. Nenávist vyvolených proti odpadlíkům je o to větší, že utopický svět není tak utopickým, jak se může zdát.

Ten druhý „lepší“ svět je navíc celou dobu zahalen tajemstvím, protože autorka velmi umně ukazuje jen malé kousky, takže čtenář může jen letmo nahlédnout pod závoj tajemství, o tom, jak to funguje na druhé straně. Při přenosu z jednoho světa do druhého se navíc kradené věci mění, kdy se z obyčejného hmyzu může vyklubat třeba vraždící mechanismus. Svět je prostě špinavé místo, kde jde obyčejnému člověku o krk prakticky na každém rohu.

Autorka navíc nechvátá ani s odhalením alespoň základních informací z historie jejího světa a já osobně jsem třeba tápal skoro do poloviny knihy, než konečně došlo k zámince, pro kterou postavy převyprávěly historii a nahlas vyslovily základní pravidla světa. Tahle část knihy vůbec může být úskalím. Sám jsem se musel ke čtení občas i nutit. Nepřehlednost, spousta jmen a věcí, které se chovaly podle zákonů, které jsem nechápal, tomu taky nepomohly.

Když se však čtenář prokouše začátkem a nenechá se odradit chvilkovou nepřehledností, je odměněn velmi osobitým světem a příběhem, který se před ním rozevře, jak pověstná růže v trní. Věci do sebe zapadnou a v tu samou chvíli navíc začnou události nabírat na spádu a kniha čtenáře drapne a už nepustí. A tak když jsem ji dočetl, zaklapl jsem ji a rovnou hmátl do knihovny pro druhý díl.

Tohle není odpočinková akčňárna do vlaku. Je to kniha, ve které má fantastika svou hlavní roli, kde originalita je důležitým podkladem pro rozvoj příběhu, ne jen kulisy pro přestřelku. Proto jestli chcete zase zažít ten báječný pocit kouzelných světů a objevování jejich pravidel, tak šup pro ni. A pokud chcete opravdu dobrou knihu, tak taky.

majaPolská autorka Maja Lidia Kossakowska je už českému čtenáři vcelku známá. Nejen tím, že je manželkou Jaroslawa Grzedowicze, autora známého cyklu Pán ledové zahrady, ale i několika tituly, které rozhodně zaujaly.

Soubor povídek Pouta krve, ve kterých představila průřez svou tvorbou, dost nedoceněná „nebeská“ fantasy Rozsévač větru a v poslední době románem Grilbar Galaxie, ve kterém kombinuje oblíbené prostředí gastronomie se stopařem po galaxii.

Název: Řád Kraje Světa
Autor: Maja Lidia Kossakowská
Překlad: Pavel Weigel