Jay Harper, detektiv, který holduje alkoholu, přijímá novou práci – najít zmizelého olympijského sportovce. Vlastně ani sám neví, proč tuto práci vzal. Když v hotelovém baru potkává krásnou Katherine, zjistí, že není jediný, kdo se nechává najímat. Katherine je totiž luxusní společnice. Pátrání pokračuje. Harper dostává do rukou Knihu Henochovu, starozákonní apokryf, jenž vypráví o andělech. Opravdu může být tato kniha klíčem ke špatným událostem, které se ve městě odehrály? Mezitím v místní katedrále Marc Rochat čeká na příchod anděla, který jej má podle slov matky zachránit. A když jednoho večera narazí na Katherine, skrývající se před zabijáky, tuší, že nastala jeho chvíle.

Světec a ďábel slepě hledí
Z podstavce prázdnýma očima;
A jeden bez druhého stát nemohou,
Vždyť jeden druhému se podobat začíná.

„Evropa“, Howard Nemerov

Jon Steele se narodil ve Spokane ve Washingtonu. Díky jeho povolání – zpravodaj a kameramen pro Independent Television News London, procestoval více než sedmdesát zemí napříč všemi kontinenty. O tomto dobrodružství také sepsal knihu s názvem War Junkie (Závislý na válce), dále například natočil dokument o amerických vojácích v Iráku – The Baker boys: Inside the Surge (Hoši z roty Baker: Ve víru boje), za který získal mnoho cen. Thriller Strážci jsou jeho románová prvotina.

strazci2-page-001Román nás přivádí do švýcarského městečka jménem Lussane. V místní katedrále žije mladík, který si moc rád povídá se zvony, a dokonce jim dává i jména. Jako například Marie Magdalene. Zprvu mi tato kniha připomínala velice známý Chrám Matky Boží v Paříži od spisovatele Victora Huga. Máme zde katedrálu, Marca Rochata (Quasimoda) a Katherine (Esmeraldu). O to více pobavená jsem byla, když jeden z hlavních hrdinů, Jay Harper, na tuto podobnost začal také poukazovat.

Knihu doporučuji čtenářům starším patnácti let, jelikož obsahuje nejenom hodně násilí, ale také sexu. Katherine, coby luxusní společnice, získává klienty s různými choutkami a úchylkami, ovšem v tom se také odráží výše její peněžní odměny. Co se krvavých scén týče, nechybí jim detailní popisy. Dle mého názoru by v některých z nich mohl autor trochu své fantazii ubrat. Tělo bez hlavy a stažené z kůže… To je dost děsivá představa i bez ostatních detailů.

Celkově je toto dílo trochu náročnější na čtení, a to už svými skoro šesti sty stranami. Avšak pokud vydržíte soustředění a prokoušete se až na samý závěr, určitě nebude litovat. Tento příběh za to totiž stojí.

Ve Strážcích mě hlavně velice zaujala postava Marca Rochata – „strážce katedrály a města“. Když čtete a začínáte se s ním seznamovat, připadá vám jako malé dítě v těle dospělého a nevíte, zda jej máte litovat nebo ne. Avšak právě on má velký potenciál, který uvidí i Katherine. Časem jeho příběh poznáte a pochopíte jeho existenci. Popravdě již dlouho jsem se nesetkala s knižním hrdinou, který by na mě takto hluboko zapůsobil.

Z části oslovily i postavy Katherine a Harpera. Prostitutka, která šlápla vedle a alkoholický detektiv, jenž se snaží dát svému životu směr. Jejich cesta však není jednoduchá a navíc proti nim stojí mocní nepřátelé. Nepřátelé, kteří možná dokáží zničit svět.

Je až skoro neuvěřitelné, že Strážci jsou autorova prvotina. Je jasné, že Jon Steele má opravdu cit pro jazyk a velikou představivost. Doufám, že tato kniha nebude jeho posledním dílem a v budoucnu se snad dočkáme i dalších takto skvěle propracovaných románů.

Vydal: Host; 2013
Autor: Jon Steele
Překladatelka: Kristýna Ševčíková