Jedna z nejlepší světových bioložek, Kira Millerová, objevila způsob, jak ve všech oblastech myšlení a tvůrčí činnosti dočasně získat schopnosti génia. Ale co když je tato nadpřirozená úroveň inteligence spojena i s negativními následky? Elitní voják David Desh odešel z armády poté, co byl jeho tým brutálně povražděn. Avšak povinnost zavolala ještě jednou. Jeho poslední misí je najít právě Kiru Millerovou, která údajně stojí za bioteroristickým spiknutím, ohrožujícím celý svět. Nicméně toto je jen zlomek z událostí, které mají nastat. Desh se proplétá mezi intrikami a stává se klíčovým hráčem ve hře o záchranu lidské civilizace.

Douglas E. Richards se narodil v Cincinnati v Ohiu. Vystudoval mikrobiologii, molekulární biologii a obchodní managment. Napsal již řadu knih, například sérii The Prometheus Project (Projekt Prométheus) pro děti. Román Napojení se stal nejprodávanější e-knihou internetového obchodu Amazon za rok 2011 a to hned ve dvou kategoriích – technothriller a science fiction. Roku 2012 vyšlo jeho pokračování Amped (Zesílení).

„Byla to učiněná katastrofa.
Třiadvacet dávek mého preparátu z toho zloděje lusknutím prstů udělalo nejnebezpečnějšího muže na planetě, ať už to byl kdokoli.“

napojeni1V knize se velice projevuje autorova zkušenost z oblasti mikrobiologiie a molekulární biologie, které vystudoval. Hromada odborných termínů se na vás sype ze všech stran. I když se jedná o smyšlený příběh a vytvoření látky, která zvýší vaši inteligence o několik úrovní, je pro lidstvo prozatím nemožná, můžete díky této knize nabýt opačného dojmu. Richardsovo podání je velice detailní ohledně popisu výzkumu, a pokud jste v tomto oboru laik stejně jako já, tak ani nepoznáte, zda popisovaná věc či metoda, je skutečná nebo fiktivní.

Toto dílo mě také několikrát velmi pobavilo. Vemte si například situaci, kdy prcháte před lidmi, kteří se vás snaží zabít a musíte ukrýt velice cennou látku uchovanou v malé kapsli. Kam byste ji schovali? Musím se přiznat, že by mě nikdy nenapadlo ukrýt jí do atrapy Jednoho Prstenu z knižní a filmové série Pán prstenů, kterou nosí hlavní hrdinka na krku. Jsou to sice malé detaily, ale i tak z mého pohledu pěkně knihu obohatily. Zjistíte, že i  světově úspěšná bioložka je vlastně na jednu stranu stejná jako my ostatní.

Pousmát se musím i nad jedním ze záporných hrdinů – Moriartym. Ano, čtete správně. Snad ani nemusím připomínat, že se Moriarty je jednou ze záporných postav z knih o Sherlocku Holmesovi od anglického spisovatele Arthura Conana Doyla. Avšak toto jméno slouží v románu Napojení pouze jako přezdívka pro úhlavního nepřítele, jelikož jeho identitu se hlavním hrdinům nedaří zjistit.

A nebyl by to thriller, kdyby i tady netekla nějaká ta krev. Nicméně není se čeho bát, autor byl v tomto ohledu opatrný a žádné extrémně krvavé scény zde nenajdete. Oproti knihám, které se mi poslední dobou dostávájí do ruky (jako například Strážci od Jona Steela, které taktéž vydalo nakladatelství Host), to je příjemná změna.

Velkou pochvalu ode mne také dostává Andrej Nechaj za zpracování obalu knihy. Celý obrázek bije do očí, ale v tomto případě není dle mého názoru vůbec kýčovitý. Modrý mozek na červeném pozadí mě zaujal hned na první pohled.

Román Napojení pokračuje druhým dílem s názvem Amped (Zesílení), který v zahraničí vyšel již v roce 2012, avšak Česká republika se svého překladu prozatím nedočkala. Takže pokud nemáte problém s angličtinou, máte možnost přečíst si nejdříve originál.

Vydal: Host; 2014
Autor: Douglas E. Richards
Překladatelka: Radka Knotková