Čím je vlastně Zlatý vlk? Historický román, horor, nebo tajemná detektivka? Od každého trochu. Pojďme navštívit blátivé městečko Sanok v roce 1896. Poklidný život obyvatel jednoho dne naruší nehoda radního Skwierzyńského, byl nalezen mrtvý v blátě s několika stopami po zvířecím útoku. Pověrčiví obyvatelé v tom mají jasno. Vlkodlak, co jiného by mohlo roztrhat člověka mezi měšťanskými domy? Ti střízlivěji smýšlející obchodníci vidí viníka v divokém vlkovi, který má nejspíše vzteklinu. A soudní lékaři a vyšetřovatelé? Ti nevědí, co si myslet. Jsou to opravdu zuby vlka, nebo speciálně upravená zbraň lidského vraha?

9788072947843Na vyšetřování podivného případu se podílí hned několik osob. Tím prvním je velmi nesympatický, násilnický a ambiciózní komisař Witchenbacher. Troufám si říci, že jeho si opravdu nezamilujete. Kromě tohoto muže, který je oficiálně pověřen případem, se na scéně objevuje mladý učitel Borys Pasternak, který se do vyšetřování jen náhodou připletl. Hlavně postava Boryse vyniká v knize nejvíce. Je to laskavý muž, jenž v dětství prožil traumatizující zážitek a od té doby je obdařen zvláštním darem. Nebo prokletím, chcete-li. Vidí ve svých snech mrtvé lidi. Neví proč, neví ani, jak zemřeli, jen je vidí a nemůže kvůli tomu spát. Vždy se ukáže, že postavy z jeho snu jsou opravdu mrtvé a to zjištění je pokaždé šokující. Pasternak žije u městského doktora pana Zaleského. Byl najat pro jeho nemocnou dceru, aby ji zpříjemňoval dny strávené v posteli a učil ji všemu, co zná. Právě Zaleský, který sám sobě přiznává, že na nemoc své dcery nestačí, hostí učeného přítele, který ví dost o psychice člověka, o nemocech, ale také o legendách o vlkodlaku. Tito tři lidé budou pátrat po pravé příčině ne jednoho úmrtí radních města Sanoku. Kdo nakonec případ vyřeší? Komisař Witchenbacher nebo mladý učitel Borys Pasternak s novou pomocí učeného doktora?

V knize se mi líbí její historický a legendami opředený příběh. Hlavně různé rituály, které lidé v městečku na svou obranu před zlem dělají, byly na knize pro mne nejzajímavější. Zajímalo by mne, do jaké míry jsou tyto očisťovací rituály založeny na pravdě. Také mě velmi zaujalo několik dějových linií. Komisaře Witchenbachera neznáme jen skrze vyšetřování, ale také přes jeho chování mimo službu, hlavně doma. Tím méně jsem ho měla ráda, jeho povaha mi neseděla. Mimo komisaře se v příběhu také objevuje mladá žena, které odešel manžel, a protože je atraktivní, tak se stala velmi obletovanou muži. To byly asi mé nejoblíbenější části. Žena, která o takovou pozornost nestojí a ostatní ženy, které jí závidí a zároveň nenávidí a dělají vše pro to, aby jí znepříjemnily život. Bylo mi ženy velmi líto. Vyjma tohoto osudu je zde také osud prostitutky, která nepracuje tak, jak je nám všeobecně známo v bordelu, ale u sebe doma a stále si dokáže zachovat svou důstojnost. I ta si získala mé sympatie. Řeknete si, že ji odsoudit nemůžete, protože potřebuje peníze a rozhodně své služby nerozdává každému muži ve městě.

Zlatý vlk je napěchovaný různými postavami, některé si oblíbíte a některé naopak ne. Několik se jen příběhem mihne, a další nás zase provázejí po celou dobu. Až do konce nevíme, zda vraždy způsobilo zvíře, nebo člověk. Rozuzlení bylo možná trochu komplikovanější, zvlášť když se v něm objevovalo tolik polských jmen, ale dávalo svůj smysl. Dám vám dobrou radu, hlídejte si, jaké jména se v knize objevují, abyste nebyli zmatení tak jako já. Bartłomiej Rychter nám nedává nic zadarmo, chvíli věříte jedné postavě, za chvíli obviňujete druhou. A právě to bylo na knize to skvělé. Detektivní příběh přesně takový, jaký má být. Legenda o vlkodlakovi zasazená do tohoto příběhu je ideální kombinace pro mne. Kniha se přečetla téměř sama.

„Takže smrt nastala kolem půlnoci?“
„Zcela určitě.“
„Co bylo podle vás její příčinou?“
„To vím také naprosto jistě. Podívejte se.“ Lékař přitáhl lampu blíže ke stolu, postavy se sklonily tak, že ji skoro zakryly, a stíny olizující místnosti se soustředily na stropě nad stolem. „Vulnera morsa. Pokousání. Na dlaních, pažích, ramenou a krku. Přerušená tepna. Tržné rány na kůži.“
„Chudák, vykrvácel…“
„To nestihl,“ nesouhlasil lékař. „Utopil se.“
„Utopil?“
„Utopil se ve vlastní krvi. Podívejte se na tuto ránu. Očistil jsem ji a je dobře vidět, jakou silou se čelisti zvířete zakously do tohoto místa. A zde, prosím, jsou jasně vidět stopy po tesáku, který jako zahnutý nůž roztrhl kůži. Byla to rychlá, ale bolestivá smrt.“

Vydal: Host
Autor: Bartłomiej Rychter
EAN: 9788072947843