„A živí se modlili k bohům a prosili o záchranu před armádami mrtvých, jenže odpověď nepřišla.
Protože bohové neexistovali.“
Kniha Pravdy, Původ, odstavec 12

67429cacbd_99666241_o2Svět není takový, jaký býval. Mrtví vstali z hrobů a útočí na živé. Po pádě vlády se moci ujala Církev Skutečné pravdy, která přeživším lidem slíbila vyřešit problém s mrtvými. Chess – čarodějka a lovkyně duchů – je ve svém oboru expert. Avšak má i svou stinnou stránku. Drogovému králi Ranařovi dluží peníze, které není schopna splatit. Ten přijde s jiným návrhem, jak své peníze získat zpět. Nicméně se jedná o nebezpečnou, skoro až smrtící práci…

Stacia Kane je americká spisovatelka, která se zaměřuje zejména na žánr urban fantasy a horor. V průběhu života vystřídala mnoho zaměstnání – od psycholožky, přes barmanku, až po biletářku. V České republice zatím vyšly u nakladatelství Fantom Print dvě její knihy, a to Smrtící duchové a Oči mrtvých, které jsou obě ze série Downside. Avšak na kontě má již série tři, například démonskou trilogii The Megan Chase series, která začala vycházet roku 2008.

Kniha má opravdu rychlý a poutavý start, což jsem velmi uvítala. Již v první kapitole se hlavní hrdinka Chess popere s velmi nebezpečným duchem a rychle ubíhající děj pokračuje i dále. Autorka se zbytečně nezdržovala složitým popisování, ale i tak jsou scény velice dobře vylíčeny – její stručné seznámení s okolím či ostatními hrdiny je plně dostačující. Ocenila jsem také, že několik myšlenek, které Chess proběhly hlavou, rychle přecházejí na hlavní dějovou linii.

Jako velké plus tohoto díla beru vymyšlené úryvky citátů z knih na začátku každé kapitoly. Jedná se o díla, která vydala vládnoucí instituce Církev Svaté pravdy. Jsou jimi například Kniha Pravdy, V Církvi: Průvodce pro dospívající, Rodiny a Pravda. Celkově připomínají úryvky z Bible, avšak jsou více příkazové. Například tento citát hovoří jasně:

„Nepovoláte mrtvé, nebudete s nimi komunikovat mimo Církev.
Pokud tak učiníte, přivoláte na sebe záhubu.“
Kniha Pravdy, Zákony, odstavec 26.

Chess není klasická hrdinka, se kterými se běžně setkávám. Sice má zvláštní nadání, je mladá a krásná, ale určitě je první postavou v tomto žánru, kterou znám, jenž je závislá na drogách. A kvůli nim se také ocitla v dluzích a je nucena vykonat práci pro drogového krále Ranaře, aby mu peníze splatila.

Sérii bych po přečtení prvního dílu zaručeně nedoporučila čtenářům mladším patnácti let. Spíše je určena pro dospělé čtenáře, jelikož dílu nechybí velmi krvavé boje a některé scény jsou šokující – takové vytahování červů z hnijící rány, nemusí být pro všechny čtenáře to pravé. Avšak nejedná se pouze o krev a nechutnosti, ale ani o erotiku a sex zde nouze opravdu není. Těm starším z nás musím říct, že postelové scény jsou vylíčeny velmi barvitě. Autorce v nich fantazie rozhodně nechyběla.

Downside pokračuje další knihou s názvem Oči mrtvých. A pokud bude alespoň z části tak napínavá a poutavá jako Smrtící duchové, tak si myslím, že bude stát za přečtení.

Vydal: Fantom Print; 2014
Autorka: Stacia Kane