Stephen King o Lovecraftovi prohlásil, že je
„největším tvůrcem klasického hororu dvacátého století“.

joshiSestavitelem antologie Černá křídla Cthulhu je Sunand Tryambak Joshi, známý též jako S. T. Joshi, který je v současnosti považován za nejvýznamnějšího znalce H. P. Lovecrafta. Je to americký literární kritik a novelista původem z Indie a jeho hlavním předmětem zájmu je právě Lovecraft a jeho dílo. Jeho první lovecraftovská antologie obsahuje dvacet jedna povídek, jež mají uctít tvorbu klasika anglického hororu dvacátého století – H. P. Lovecrafta. Každou z nich sepsal jiný autor a na začátku je vždy krátký úvod, ve kterém je nám ve zkratce představen její spisovatel a jeho dosavadní tvorba. O ilustraci obálky se postaral talentovaný umělec Jason Van Hollander, který je znám pro svou typicky kouzelnou, ale temnou kresbu.

Obsah:

• S. T. Joshi: Úvod
  • Caitlín R. Kiernanová: Pickmanova modelka (1929) (Pickman’s Other Model, 1929)
  • Donald R. Burleson: Pouštní sny (Desert Dreams)
  • Joseph S. Pulver, Sr.: Vyrývání (Engravings)
  • Michael Shea: Jak dostat chapadláka (Copping Squid)
  • Sam Gafford: Panoptikum duchů (Passing Spirits)
  • Laird Barron: Hotel Broadsword (The Broadsword)
  • William Browning Spencer: Uchvácení (Usurped)
  • David J. Schow: Denkerova kniha (Denker’s Book)
  • W. H. Pugmire: Obyvatelé Strašidlesa (Inhabitants of Wraithwood)
  • Mollie L. Burlesonová: Kupole (The Dome)
  • Nicholas Royle: Rotterdam (Rotterdam)
  • Jonathan Thomas: Přízrak nad Providence (Tempting Providence)
  • Darrell Schweitzer: Vytí v temnotách (Howling in the Dark)
  • Brian Stableford: Pravda o Pickmanovi (The Truth about Pickman)
  • Philip Haldeman: Tunely (Tunnels)
  • Ramsey Campbell: Korespondence Camerona T. Nashe (The Correspondence of Cameron T. Nash)
  • Michael Cisco: Násilí, dítě důvěry (Violence, Child of Trust)
  • Norman Partridge: Nižší démoni (Lesser Demons)
  • Adam Niswander: Záhadná záležitost (An Eldritch Matter)
  • Michael Marshall Smith: Záměna (Substitution)
  • Jason Van Hollander: Susie (Susie)

cthulhuNázev antologie je tematicky zvolen podle Lovecraftova mýtu o fiktivní obrovské nestvůře, která se vyskytuje v některých jeho dílech. Je to jeden z bájných prastarých, který je popisován jako bytost připomínající něco mezi drakem, hlavonožcem a karikaturou člověka, jenž má křídla. Je to nelidský a možná i předlidský tvor, který může být i mimozemskou bytostí. Považuje se za symbol strachu, kosmické hrůzy a démonismu, avšak jeho vnímání přechází až po lidskou nechápavost odlišnosti.

Právě mýtus Cthulhu je zakomponován do několika povídek, a to buď přímo, nebo jen v náznaku, který si musí čtenář domyslet dle své fantazie. Avšak není to jediným tématem výběru hororových povídek – jelikož je antologie sestavena na počest samotného H. P. Lovecrafta, v několika z nich se objevuje nejenom tento mýtus, ale také jeho osoba (většinou v podobě ducha) anebo prostředí Providence, místa, kde spisovatel během svého života pobýval.

Jak už tomu u sbírek většinou bývá, kvalitativně díla kolísají. Jedna povídka je excelentní a výsostně skvělá (např. W. H. Pugmire: Obyvatelé Strašidlesa), zatímco druhá patří k slabému průměru a podruhé bych o ni ani odrazem v zrcadle nezavadila (např. David J. Schow: Denkerova kniha). Avšak záleží hlavně na vkusu samotného čtenáře, protože ne každý styl autora sedne bezpodmínečně všem. Tak to je ostatně u všeho – na obědy taky chodíme každý jinam podle naší chuti.

Povídky si díky své různorodosti najdou široké čtenářské publikum. Objevuje se v nich tématika duchů, démonismu, snu, halucinace či kosmických bytostí, ale také tajemna, hororu a hlavně strachu. Spektrum zájmu je opravdu rozsáhlé. Některé nechávají čtenáře rozproudit jeho fantazii a evokují v něm zkázu v náznacích. Jiné stírají hranice mezi uměním, přírodou, skutečností a snem, další ukazují pravou podstatu strachu. Protože jak sám Lovecraft prohlásil „jen opravdový umělec totiž zná opravdovou anatomii hrůznosti nebo fyziologii strachu.“

Vydal: Laser-books; 2014
Sestavil: S. T. Joshi
Překladatel: Milan Žáček