Noel by byla docela obyčejná dívka, kdyby ovšem nebyla přesvědčená o tom, že za smrt jejího přítele mohou nadpřirozené bytosti. Její podezření navíc posilňuje i fakt, že každé léto záhadně zmizí nebo zahyne nějaký muž. Mohla by za to snad siréna? Mezi svými blízkými nenajde nikoho, kdo by jí věřil. Její pochyby trvají do doby, než se přistěhuje tajemný, avšak velmi okouzlující mladík Derren. Ve snaze přijít všemu na kloub se dostává hluboko do tajemství příběhu více než staleté zrady, nenávisti a lásky, ve kterém jí začíná jít o holý život.

burdovaV minulém roce jsme se od mladé české spisovatelky Michaely Burdové dočkali prvního dílu její zcela nové fantasy série pro mládež s názvem Volání sirény a letos v nakladatelství Fragment vyšlo také její pokračování. Autorka se spisovatelskému řemeslu věnuje profesionálně od svých šestnácti let a má za sebou dvanáct vydaných knih v České republice a knižní sérii Poselství jednorožců vydanou v Srbsku. Jejím nejnovějším dílem je druhá a zároveň závěrečná kniha dvoudílné série Volání Sirény s názvem Pomsta.

Vydržela pravá láska staletí a překonala nenávist,
nebo se změnila v touhu po pomstě?

Tajemná atmosféra Pomsty probouzí napětí v nejednom ze čtenářů. I druhý díl se nese v lehce temném nádechu, který prochází ladně celým příběhem a nenechá čtenáře klidným. Drsnější pasáže jsou nyní děsivé už ne z pouhého popisu, který někdy není ani tak docela potřebný, ale nyní pokročily – vzbuzují strach už samotnými okolnostmi jejich vzniku.

pomstaNevím, zda to byl primární úmysl, ale nyní se autorka pustila do kombinace s dalším žánrem – detektivkou. V průběhu příběhu započala mnoho menších či větších zápletek, až jsem se skoro bála, že nějaká zůstane nevysvětlena. Ale k mému potěšení Burdová zvládla svůj příběh naštěstí zdařile ukočírovat. Díky tomu je Pomsta kniha plná tajemství, náznaků a případů, které čekají na vyřešení. A můžete mi věřit, že někdy jsou výsledky a odpovědi opravdu překvapivé…

Stejně jako v ostatních autorčiných knihách se i zde ukazuje už na prvních stránkách její vřelý vztah ke zvířatům. Jelikož já sama jsem jejich velkým milovníkem, bylo pro mě příjemné a někdy i úsměvné číst zážitky hlavní hrdinky s jejím pejskem Melounkem. Každý chovatel se v některé z uvedených scén určitě našel.

Trochu mou romantickou duši však hned v počátku zamrzelo, že se do hlavní role nedostala opět Larissa z předchozího dílu, ale tentokrát byla hrdinkou mladičká dívka Noel v moderním světě. Je to sice od prvního pohledu sympatická postava, avšak původní skladba protagonistů mi seděla více.

Naopak za skvělý tah považuji střídání pohledů na děj, kdy se v jedné chvíli ocitáte v kůži Noel a v dalším okamžiku například v Derrenovi. Tento styl výpravy mám ráda, udržuje to čtenáře v pozornosti a přiměřené zvědavosti. Přiznejme si, koho by nelákalo prozkoumávat i hlubší důvody, které způsobuji chování jednotlivých postav?

Mám takovou podivnou vlastnost, že když mě nějaký mladý autor nebo autorka zaujme, stanu se jeho pravidelným pozorovatelem – zkoumám, jak se vyvíjí jeho styl, zda promítá do příběhu svůj život nebo i to, jestli se rozvíjí zároveň se svými postavami. A v posledních pár letech se do mého zorného pole dostala právě slečna Burdová. Na každou její novou knihu čekám s očekáváním a nepotlačitelnou zvědavostí, kdy se ptám: Co přijde nyní? Nemohu popřít, že série Volání sirény mě zaujala už v Prokletí, a ačkoliv mi zasazení do moderního prostředí s novými postavami příliš v Pomstě nesedlo, považuji to zatím za nejlepší část autorčiny tvorby.

Vydal: Fragment; 2015
Autorka: Michaela Burdová
Obálka: Petr Vyoral