Od ničivé nukleární války žije lidstvo ve vesmírných lodích vysoko nad radioaktivním povrchem Země. Nyní je však sto mladých delikventů, které společnost považuje za postradatelné, vysláno na nebezpečnou výpravu s cílem znovu kolonizovat planetu. Může to být jejich druhá šance na život… nebo sebevražedná mise.

Kass Morganová v minulosti studovala literaturu na Brownu a Oxfordu, nyní žije v Brooklynu. Pokud nevysedává ve své oblíbené kavárně, pracuje na pokračování své knižní série Prvních 100, jejíž debut se stal předlohou ke stejnojmennému americkému seriálu.

prvních 100Prvních 100 je příkladem, kdy výjimka potvrzuje pravidlo. I když nerada srovnávám knihy se jejich filmovými adaptacemi, musím uznat, že tentokrát kniha pokulhává za zmíněným seriálem, který jsem měla možnost zhlédnout již dříve. Na rozdíl od samotného seriálu má velice pomalé tempo a je spíše zaměřená na vztahy mezi jednotlivými postavami, než na přežívání a zkoumání nového světa.

Přítomnost se často prolíná s minulostí. Morganová se rozhodla napsat příběh stylem, díky němuž poznáme hlavní hrdiny o něco lépe, a co víc, dozvíme se, proč právě oni skončili mezi vybranými zločinci a delikventy. Velice matoucí se mi však zdály čtyři úhly pohledu vyprávění. Clarke, Wells a Bellamy seznamují čtenáře s životem na nové planetě, a mezitím Glass s životem na kosmické lodi. Autorka by udělala daleko lépe, kdyby nechala pouze Clarke a Glass jako hlavní vypravěče knihy. Prvních 100 by možná poté bylo více zahaleno tajemstvím a mělo mnohem více místa na akční momenty.

Jak jsem již naznačila, kniha postrádala akční a zábavné momenty. Přišlo mi, že autorka nevyužila její potenciál naplno, a nechala své postavy na neprozkoumané planetě bez jasného cíle a nadšení. To však nezměnilo nic na tom, že se četla jedna báseň. Morganová totiž píše velice poutavě. Když jsem knížku začala číst, bylo velice těžké ji zase zpátky odložit na stůl.

I přestože mě nový svět nijak neokouzlil, oblíbila jsem si politiku kosmické lodi. Bylo velice zajímavé sledovat vztahy mezi obyvateli a jejich zvyky. Mezitím co smetánka, oblečena ve svých nejdražších šatech a oblecích, pořádala ples na počest prolétající komety, lidé z nižších vrstev se sešli na chodbě a sledovali kometu z malých okének jako jedna rodina.

Právě proto se mou nejoblíbenější postavou stala Glass. Jako čtenáře mě zasvětila do života na kosmické lodi, který byl ironicky daleko zajímavější než ten na zemi. Stejně jako sto delikventů na naší planetě, Glass společně s obyvateli lodi bojuje o svůj život. Pochází sice z vyšší vrstvy, její srdce však patří někomu, kdo si podle řádu žít nezaslouží, a tak se i ona potýká s nespravedlností. Její zápletka mě zaujala ze všech nejvíce.

Jsem zvědavá, jak se příběh bude dále vyvíjet. Autorka vytvořila svět s nekonečnými možnostmi a byla by škoda, kdyby i v jeho pokračování nevyužila svůj potenciál. Pro ty, kteří mají zájem si přečíst knihy, bych s těžkým srdcem doporučila shlédnout seriál jako první. Prvních 100 si sice zaslouží čestné místo mezi velice čtivými knihy, to ovšem nic nemění na tom, že jeho seriálová adaptace je daleko zábavnější a s více šokujícími zvraty.

Vydal: CooBoo; 2014
Autorka: Kass Morgan
Překladatelka: Ivana Svobodová