Představte si, že chcete napsat skvělou knihu pro mládež. Nalijete si kapku brandy, upěchujete tabák a podíváte se, co zrovna letí. Základ je pochopitelně nějaká ta romantika třeba ve stylu Stmívání – všichni jsou divní. A protože jsou divní málo a je to pořád tak nějak dětské, okořeníme to špetkou nechutností z filmu Zrůdy. Vážné poselství dělá pseudointelektuální dojem, proč nepřidat trochu té poctivé totality ve stylu Orwella (či Hunger Games, jestli je vám méně než 15). A protože postapo letí, okořeníme Mad Maxem. Jaký bude výsledek? Mutant? Bezesporu. Pejskokočičí dort? Nejspíš také.

Jenže nikoho nenapadlo, že by pejsek a kočička mohli umět doopravdy vařit.

baggottJulianna Baggott je renomovanou autorkou téměř dvaceti knih, avšak v České republice její jméno ještě není nijak známé. První část trilogie Čistý, na který již organizace Fox koupila filmová práva, vyšla v červnu minulého roku u nakladatelství Jota. Tento bestseller se už třese jako býk, kterého zapomněli měsíc pustit ke krávám, aby mohl vykopnout vaše dveře a zaplavit je takovou porcí bizarností, že by se Carrolově Alence protočily panenky. A jak to bylo od začátku, pohádko?

Nejdřív spadly bomby. A svět už nikdy nebyl jako dřív.

čistýČistý je totiž svým způsobem freakshow, pohrávající si s radiací výstředněji než Japonci se zeleninou. V momentu, kdy došlo k Explozím, se těla většiny lidí propojila – zde používáme výraz „splynula“ – s tím, co bylo poblíž. Najdeme tak exempláře, ze kterých se staly jakési zrůdné verze siamských dvojčat až dvanácterčat. Teenagera, kterému v zádech sídlí hejno ptáků. Muže, v jehož krku věčně hučí větrák. Matky srostlé s vlastními dětmi. Otáčí se vám kufr? Jasně, v pohodě. Vždycky si můžete přečíst Stmívání, že? Nebo je to jinak? Něco vás na tom všem láká?

Oprostíme-li se od prvotního šoku, velmi rychle zjistíme, že Čistý je především dystopií (byť obohacenou o příchuť několika dalších žánrů). V bombami rozoraném světě přežívají nešťastníci a se závistí v očích hledí k obrovské konstrukci – k Dómu, kde údajně žijí lidé nezasažení radiací v ráji, jaký nelze nikde jinde nalézt. Fašistická armáda OSR tvrdí, že nejlepší bude je zabít všechny. Ale co když oni uvažují stejně a chtějí zabít nás? Co když jsou to bohové? Jak říká agent Mulder, pravda je někde tam venku, a jediný způsob, jak ji poznat, je vzít u řezníka pořádný sekáček, pár nožů a přesvědčit se na vlastní oči.

Tahle kniha není nijak extrémně složitá ani myšlenkově hluboká. Není úplně akční a akční scény šly napsat určitě trošku lépe, i když vyloženě špatné nejsou. Avšak pro mě velké kouzlo spočívá v objevování světa tak krutého, že nakonec najdete kapku čisté lásky i v tom, co vám dřív připadalo odporné. Další výhodou je tempo. Až přelouskáte pomalejší rozjezd, respektive „seznamovačku“ s postavami, jako byste naskočili na cválajícího koně – a držte se sakra pevně zbraní, protože je budete potřebovat.

Kdybych měl shrnout všechny své dojmy výbuchy rozedrané duše, řeknu asi toto: Čistý je lehce nadprůměrná, trošku romantická oddechovka, kterou ale do vyšších pater vytahuje zatraceně divný svět, obývaný pitoreskními postavami a odlehčovaný občasným černým humorem. Teenager užasne, dospělý čtenář pomlaskne a půjde to něčím zapít.

Na jídlo totiž moc chuť mít nebudete.

Autor: Julianna Baggott
Série: Čistý