Penryn přežila útok na Hnízdo, Paige byla konečně nalezena a Raffemu byla lstí přišita démonská netopýří křídla. Co teď? Po útoku odboje se andělé stávají ještě nebezpečnějším nepřítelem než kdy dříve a lidé jsou chytáni jako lovná zvěř. Z božských poslů se stávají nemilosrdní zabijáci, kteří touží po pomstě. Podaří se Raffemu získat zpět jeho andělská křídla a Penryn ochránit její rodinu? Začíná opět boj!

„Běží se mnou k útesu.
Dva kroky před ním se mu rozevřou křídla, protrhnou látku, která je schovává.
… Svoboda v podobě křídel démona.“

Susan Ee je americká spisovatelka, která je velkou milovnicí fantasy a sci-fi příběhů. Svět poté je druhou knihou její andělské série Penryn a konec dní, která byla vydána v českém překladu v nakladatelství Motto. Pro naši zemi byly zachovány také původní obálky, o které se postaral Sammy Yuen. Série byla doposud přeložena do devatenácti jazyků a filmová práva odkoupila společnost Good Universe.

svetpote1Stejně jako v Pádu andělů se i ve Světě poté dostávají do popředí akční scény, politické machinace, hororová atmosféra, ale i vtipné dialogy hlavních postav a v neposlední řadě také vztah mezi archandělem Raffaelem a lidskou dívkou Penryn. Právě na nich se mi líbí, že autorka se nehrne hned do přeromantizovaných pseudovztahů na celý život jako jiné její kolegyně stejného žánru, ale jde na jejich vztah pomalu a s rozumem. Čtenáři ukazuje, že láska se vyvíjí postupně, a zvláště u dvou tak rozličných bytostí, jako je člověk a anděl. Nechává nás v napětí, jak vše dopadne a přitom nám po kouskách ukazuje, že i málo stačí k tomu, aby se cit mohl rozvinout v něco silnějšího.

Za chvályhodné považuji, že co autorka ztrácí na občasných hluchých místech děje, dokáže nahradit v komplexní propracovanosti protagonistů. Penryn je neskutečně zajímavá osobnost, což jsme ostatně mohli poznat už v prvním díle, avšak nyní její povaha ještě zocelila. Stává se nejenom skvělou taktičkou, ale také v sobě objevuje nadání pro boj a skrytou odvahu, kterou má nyní možnost projevit v plné síle (a to nejenom s pomocí „Médi Bédi“). Její hon za osvobozením sestřičky byl nakonec úspěšný, ale ve své záchraně nebyla dostatečně rychlá – už není taková jako dříve. Za nejzajímavější postavu celé knihy považuji právě malou Paige. Z nechodící holčičky, která byla odkázána na pomoc druhých, ale přesto rozdávala lásku a pomoc všem okolo, se stal podivný experiment andělů. Ale ona si i přesto dokázala zachovat relativně zdravou mysl a city ke své rodině. Upřímně se těším na pokračování, kde se zajisté dočkáme dalších podrobností o její změně – zda k lepšímu nebo k horšímu? To se teprve uvidí. Stránku od stránky mi přišla jako čím dál tím důležitější postava, proto je pro mě velkou záhadou, co s ní má autorka ještě v plánu.

Ačkoliv je příběh sám o sobě napínavý, najdou se v něm i části, které by se daly označit za „hluché“. Kniha by mohla být o půlku kratší, a přitom by se pro mě stala ještě poutavější. Určité pasáže jsou dle mého názoru zbytečně natahované. Zastávám názor, že je lepší méně textu, ale za to kvalitního. Naštěstí schopnost Susan Ee udržet čtenáře neustále v napětí dokázala tento nedostatek odsunout do pozadí. Její bojové scény, hororové vsuvky a psychologické pasáže dodávají příběhu to, co očekávám od apokalyptické četby. Autorka nemusela zacházet do podrobných popisů, aby v čtenáři vyvolala žádané pocity strachu, zoufalství a zděšení. Celá série totiž dokáže vytvořit představu válečného prostředí, kde se většina lidí snaží hlavně přežít.

Druhý díl má své početné kladné stránky, které naštěstí dokážou docela kvalitně zakrýt, co se v knize příliš nepovedlo. Penryn a konec dní je zatím jedna z nejlepších andělských sérií, které jsem doposud četla, proto jsem upřímně zvědavá, jak se celý příběh bude vyvíjet v následujících třech plánovaných dílech. Je toho ještě spousta k řešení na všech bojujících stranách. Otázkou zůstává, kdo své odpovědi nakonec doopravdy nalezne? A také je pro nás – náročné čtenáře – důležité, jak si autorka dokáže poradit s našimi nemalými očekáváními.

Vydal: Motto; 2014
ISBN: 978-80-267-0279-5
EAN: 9788026702795