Rodina Rouxova má pošetilou lásku ve vínku, což nevěští nic dobrého pro její nejmladší členku, Avu Lavender. Ava – skoro ve všech ohledech normální dívka – se narodila s křídly. Ve snaze pochopit tuto svou zvláštnost a s rostoucí touhou zapadnout mezi své vrstevníky, se šestnáctiletá Ava odváží do světa, naprosto nepřipravená na to, co ji může čekat, a naivní vůči zvráceným pohnutkám ostatních lidí. Lidí, jako je třeba zbožný Nathaniel Sorrows, který si Avu splete s andělem, a jehož posedlost dívkou s křídly vygraduje v noci oslav letního slunovratu. Tu noc se nebe roztrhne, vzduchem se mezi poletujícím peřím řinou provazce vod a osud Avy i její rodiny nabírá na ničivé kadenci.

Leslye Waltonová je spisovatelka a zároveň učitelka literatury na střední škole. Vystudovala humanitní studia, nyní žije v Seattlu ve státě Washington a pracuje na své nové novele. Kniha Podivuhodné a krásné soužení Avy Lavenderové je jejím debutem.

avaJiž na začátek musím prohlásit, že Podivuhodné a krásné soužení Avy Lavenderové je jedna z mála knih svého druhu. Neexistuje snad žádný příběh spadající do kategorie Young Adult, do kterého jsem se pouštěla s takovou opatrností jako do debutu Waltonové. Převážně kladné recenze čtenářů mě příjemně překvapily, zároveň jsem ale věděla, že napsat recenzi na toto literární dílo nebude jednoduché. Příběh se netýká pouze dívky narozené s křídly, ale jedná především o lásce, rodině a smrti.

Nejzajímavějším aspektem knihy se pro mne proto stala první část příběhu, se kterou nás seznamuje již stařičká Ava Lavenderová. Čtenáři vypráví historii své rodiny, která je protkána srdcervoucími událostmi. Od knížky, která je především určena dospívajícím dívkám, jsem očekávala romantickou, kouzelnou atmosféru. Podivuhodné a krásné soužení Avy Lavendrové je sice magický příběh, který vám přivede husí kůži na celém těle, ovšem z úplně jiného důvodu.

Zapomeňte na obyčejnou dívku z malého městečka a krásného, tajemného prince na bílém koni, jak je to u běžných knih pro mladistvé. Waltonová se dokázala vyhnout stereotypnímu ději, a zároveň také vytvořit nádherný a čtivý příběh i bez něj. Na knize je nejpůvabnější právě její mrazivá atmosféra, styl vyprávění a samotná hlavní postava.

I přestože anotace knihy slibuje pouze příběh dívky s křídly anděla, teprve v její druhé polovině se seznamujeme se samotnou Avou Lavenderovou a jejím obtížným životem. Stejně jako čtenář však Ava samotná neví, kým nebo čím je. Je snad anděl, stvůra nebo obyčejná dívka? Mnozí ji na tuto otázku nedokážou odpovědět, jiní jsou zase přesvědčeni o svém. Autorka našla na tuto otázku odpověď, která vás zanechá v dojetí a úžasu.

Velice těžce nacházím slova, kterými bych popsala tento příběh. Proto snad jen na závěr vzkážu těm, kteří jej nečetli, aby svou chybu co nejdříve napravili. Podivuhodné a krásné soužení Avy Lavendrové je jedna z knih, která jistě uchvátí nejen mladistvé, ale i dospělé čtenáře a po přečtení s nimi i dlouho zůstane.

Vydal: CooBoo; 2014
Autor: Leslye Waltonová
ISBN: 978-80-7447-625-9