Jedním z největších klasiků české vědeckofantastické scény je bezesporu Josef Pecinovský a v nakladatelství Epocha to dobře vědí. V edici Pevnost už ostatně vyšla knižní řada Kroniky nové Země (Vejce s ozvěnou, Posvátná larva, Záhadná kukla a Věčné imago). Nyní se v Epoše zaměřili na další jeho sérii s názvem Plástev Jedu. Zatím poslední díl Plástev v ohrožení vyšel v prosinci v edici Pevnost.

Plástev_v_ohroženíPlástev v ohrožení uvádí čtenáře do dystopické budoucnosti Země. Společnost vyřešila přelidnění výstavbou obrovských konstrukcí zvaných plástve, které dosahují výšky až několik set metrů, ale hlavně dehuminizací většinové populace. Jen několik vyvolených může žít v obytných zónách na vrcholcích pláství, avšak převážnou část „obyvatelstva“ tvoří takzvaní trubci – bytosti přetvořené hlavně na manuální práci, která jen zřídkakdy vyžaduje vyšší inteligenci. V plástvích ale najdeme i jiné kasty: asistenční bratrosestry, bezpečnostní safety, organizátory a další. Vrcholem genetické manipulace pláství jsou však královny podobající se obřím červům. Ty však rozhodně nevládnou, ale plodí další potomstvo a vytváří pro něj ve svých gigantických tělech jakousi mateří kašičku.

Právě okolo dívky, která se měla královnou stát, celý příběh rezonuje. Diana Lesterová nicméně krutému osudu dokázala uniknout (jak, o tom pojednávají předchozí knihy). Jako  dospívající se dostala až na dno plástve A30 Ventoux, kde v absolutní tmě žijí svobodné negramotné kmeny, které parazitují na bohatství pláství. Jedním z těchto kmenů jsou Iškarové a jakožto gramotná je Diana pro ně velkým přínosem, ačkoliv genetická manipulace na ní začíná být znát a tak ji někteří považují za čarodějnici. Z kmene Iškarů pochází i Kastor, který naopak utekl do světa vyvolených, protože nedokázal vidět ve tmě. Tam vstoupil do armády, aby se se svým kmenem znovu setkal v nezávidění hodné situaci. Poslední hlavní postavou je pak doktor Hippopotamus, který se dopustil strašlivého zločinu v plástvi A24 a nyní čeká na rozsudek. Vládci jednotlivých pláství však mají své plány a doktorova odbornost, Kastorova vojenská minulost a Dianina genetická modifikace jsou stále žádaným zbožím. Do děje i několikrát vstoupí geniální programátor a zvrácený vrah Cornelius Zwada alias Hal Dornig.

Josefa Pecinovského musím pochválit za intro, které představí hlavní postavy a pohodlně uvede do děje i čtenáře, který žádnou knihu ze série zatím nečetl. Seznámíme se s předchozími osudy Kastora, Diany a Hippopotama a dozvíme se, co se vlastně stalo s Halem Dornigem, kterého nikdo nechce, ale zároveň všichni potřebují, a co je to vlastně ten hnědý mor, který ohrožuje celou plástev.

K ději mám jen pár drobných výtek. První se týká Kastorova druha ve zbrani Izmaela Zingara, který je popisován jako karikatura nespolehlivého vojenského nižšího důstojníka, jenž by měl být z armády okamžitě vyloučen. Nutno však podotknout, že tohoto dojmu nabude čtenář když se příběh zaměřuje na Kastora a jedná se tak patrně o jeho subjektivní (ačkoliv odůvodněný) pocit. Druhou zvláštností pro mne bylo převelení doktora Hippopotama, kterého namísto trestu smrti za zločin, kterým způsobil kolaps své plástve, čeká asistence u kritické operace v plástvi A30. Tuto nabídku mu dá sám vládce plástve A24 Christian Lago, který jako jeden z mála ví, co doopravdy doktor provedl. Čtenář se tak do konce knihy nedozví, jestli je Lago skutečně tak naivní, nebo právě doufá, že doktor provede podobnou kalamitu v konkurenční plástvi.

Poslední problém spatřuji ve stylistice, kdy autor občas začne psát odstavec v přítomném čase a po chvíli přejde do času minulého. Občas to působí velmi rušivě. Přesto se jedná o poměrně čtivé dílo s velmi vysokým spádem.

Plástev v ohrožení je velmi komplexní kniha a pokud má ctihodný čtenář rád nenáročnou dystopickou sci-fi se špetkou military, mohu tuto knihu s klidem doporučit.

Vydal: Epocha; 2014
Autor: Josef Pesinovský