Děti jsou známé svým smyslem pro fantazii a svou přirozenou touhou po vymýšlení příběhů o skvělých dobrodružstvích. Právě v nich se nevědomky stávají hlavními postavami, za které hrají a promítají do nich své prožitky, dojmy a v podstatě celou svou osobnost. Tento fakt se povedlo zachytit Holly Blackové v její nejnovější knize vydané u nás s názvem Panenka z kostí. Autorka patří k nejúspěšnějším americkým spisovatelkám četby pro děti a mládež. V České republice je známá především díky své pětidílné sérii Kronika rodu Spiderwicků a ilustrovanému průvodci Arthur Spiderwick: Klíč k určování kouzelných tvorů ve světě kolem nás, na kterých Blacková spolupracovala s Tonym DiTerlizzim. V současné době autorka žije se svým manželem a synem v Massachusetts, kde mají dle jejích slov ukrytou svou tajnou knihovnu.

Zach, Polly a Alice jsou tři nerozluční kamarádi, kteří svůj volný čas tráví hraním jejich hry, kterou situovali do světa obydleného piráty, zaplněného zloději a mořskými panami, kde všem vládne Velká královna (porcelánová panenka od rodiny Polly). V něm se vžívají do role svých postav a proplouvají příběhem, jako by byl jejich druhým domovem, který si žádá plnou pozornost. Vše se ale změní, když jsou Zachovy figurky vyhozeny do odpadků a on zůstává bez hlavní součásti hry. Jak to říct holkám? Při svém sbírání odvahy se sám sebe snaží přesvědčit, že vlastně už ani hrát nechce. Jenže jedné noci se objeví před jeho domem Polly s Alicí a Královnou s tím, že panenka je vlastně duchem holčičky – Eleanor Kerchnerové –, která nenajde klid, dokud ji nepohřbí do prázdného hrobu. Výprava může začít!

Příběh v sobě nese nejenom pořádnou dávku fantazie, ale také ukazuje fázi vývoje, kdy se děti překlenují do fáze dospívání. To samo o sobě není jednoduché období, a už vůbec ne v době, kdy se na obzoru začíná ukazovat záhada, která čeká jen na své vyřešení.

Na Panence z kostí je úžasné to, že ji mohou bez problému číst jak děti, tak také dospělí. Každý z nich si v ní najde to své, co je pro něj podstatné. Děti vidí strašidelný a napínavý příběh, který ukazuje to pravé dobrodružství, zatímco starší čtenáři pozorují vnitřní konflikty hlavních hrdinů, kteří se bojí dospívat. Přiznejme si, kdo z nás – dospělých – se aspoň chvilkou nepozastavil nad tím, že jsme se báli úplně stejně?

Výtečnou volbou byla pro knihu i ilustrátorka Eliza Wheelerová, jejíž kresby výstižně doplňovaly děj. Její ilustrace dokázaly vystihnout aktuální atmosféru, čímž čtenáři pomohly k ještě většímu ponoření do samotného příběhu.

Ačkoliv je knížka primárně určena pro mladší čtenáře, tak i mě místy pořádně zamrazilo. Bylo to hned z několika důvodů, ale ty nejpodstatnější se, „nečekaně“, týkají samotné Královny:

1. Panenka, která je vytvořena z části těla mrtvé holčičky.
  2. Panenka, která hýbe věcmi, když všichni ostatní spí.
  3. Panenka, která umí vmísit své sny do hlavy jiného člověka.

panenka2

Ano, trochu jsem se i bála. Výstižně tento fakt popsal na zadním přebalu knihy autor Deníku malého poseroutky Jeff Kidney:

„Nikdo nedokáže psát tak strašidelně jako Holly Blacková. Panenka z kostí je knížkou, která vás donutí spát s rozsvícenou lampičkou.“

Právě z toho důvodu bych knížku nedoporučovala čtenářům mladším deseti let, protože ti by z příběhu mohli mít místy horší spaní. Avšak ve všech ostatních ohledech je kniha skvělým počinem, který ukazuje dětem, že není třeba se bát dospívání. Protože dospět člověk může i tehdy, když si nepřestane hrát.

Vydal: Jota; 2014
Autorka: Holly Blacková
Překladatelka: Bronislava Grygová