martinTufova dobrodružství je cyklus povídek, který vznikal v průběhu osmdesátých let minulého století v rukou světově známého autora fantasy a sci-fi žánru George R. R. Martina. Poutavost a vtipnost příběhů čtenáře okouzlila a od vydání poslední povídky autora opakovaně žádají o další pokračování. České vydání Tufových dobrodružství z roku 2000 postrádalo dvě poslední povídky, avšak nyní konečně vyšlo kompletní dílo. Fanoušci jásají! Kniha obsahuje prolog a sedm uzavřených povídek – Morová hvězda, Chléb a ryby, Strážci, Nášup, Bestie pro Norna, Říkejte mi Mojžíš a Božská mana.

Jak už sám název povídky napovídá, Morová hvězda navazuje na příběh z prologu. Avšak nyní se ve středu našeho zájmu pro změnu objevuje skupina lidí a jednoho kyborga, která si najme Tufovu loď pro dopravení se k tajemnému vesmírnému objektu přezdívanému Morová hvězda. Proč? Chtějí ho využít pro svůj prospěch a bohatství z něj získané si rozdělit mezi sebe. Podaří se jim pomocí Tufa dosáhnout jejich cíle?

V první povídce pro čtenáře probíhá seznámení s hlavní postavou všech povídek – dobrosrdečným obrem Havilandem Tufem, jeho dvěma kočkami – Kalamitou a Hříbečkem, a hlavně samotnou lodí s originálním názvem Roh hojnosti vynikajícího zboží za nízké ceny. Samotná povídka je sepsána z více pohledů, kdy se ve vyprávění střídají jednotliví protagonisti prvního příběhu. Tento způsob vše oživí, upoutá ještě více čtenářovu pozornost a hlavně mu pomůže detailnější prozkoumat jednotlivé charaktery postav. Už zde se vyskytuje typický suchý britský humor, jehož hlavním zprostředkovatelem je právě Haviland Tuf. Chvíli mi trvalo, než jsem si na jeho styl zvykla (pokud to tedy humor byl), avšak vzhledem k celému souboru povídek byla Tufova osobnost vynikající volbou.

Druhá povídka s názvem Chléb a ryby opět nezačíná Tufovým pohledem na věc, ale nyní se do popředí dostává jeho zaměstnavatelka, která velí vesmírnému přístavu planety S’uthlam. Právě ona má za úkol opravit Tufovi jeho nově nabytý majetek – ohromnou klonoloď Ekologických inženýrských sborů se jménem Archu – k bezproblémovému použití. Cena za opravy je velmi vysoká, proto je Tufovi umožněno (za určitých podmínek) vytvořit splátkový kalendář. Při čekání na opravy zde Tuf narazí na delikátní problém s vládou. Ta chce Archu odkoupit za každou cenu, protože její genetické inženýrství dává vědcům jejich planety možnost poskytnout přelidněné zemi dostatek potravy pro oddálení nevyhnutelného hladomoru. Tuf jim loď odmítne prodat, ale poskytne jim díky své dobrosrdečné povaze „Chléb a ryby“, avšak bude to stačit?

tufChléb a ryby se mi ze všech povídek Tufových dobrodružství líbila nejvíce. Ačkoliv je její téma mnohem vážnější než u dalších povídek, tak je zároveň aktuálním problémem, který Martin dokázal s trochou nadsázky velice schopně podat. Problematika přelidnění, hladomoru a řízené reprodukce díky jeho bravurním vypravovacím schopnostem nepůsobí tak skličujícím a depresivním dojmem, avšak neubírá ničemu z témat na jejich vážnosti.

Ve třetí povídce se dostává konečně do hlavní vyprávěčské pozice samotný Haviland Tuf, který si tentokrát zaletí s Archou na výstavu genetického inženýrství. Ke svému překvapení zjistí, že jedna z vystavovatelských planet chybí kvůli vnitřním nepokojům. Rozhodne se jim vypravit na pomoc. Po svém příletu zjistí, že je vše horší, než si myslel. Planeta je sužována útoky monster z vody, ze vzduchu i z pevniny. Jak to vše vyřešit?

Strážci byli napsaní čtyři roky před prvními dvěma povídkami, což se podle mě promítlo i do samotného stylu, který ještě není tak dobře zvládnutý, jako tomu je u zbývajících příběhů. Povídka pojednává opět o vážném tématu, kterým je tentokrát zoufalství lidí. Pravé zoufalství totiž dokáže dohnat i sebespravedlivějšího člověka do situace, která by se dala nazvat Sophiinou volbou. Ačkoliv je vážnost tématu zřejmá z každé stránky, Tuf vše bere s potřebným nadhledem, který nesnižuje důležitost, avšak pomáhá čtenáři s menší úzkostí povídku dočíst.

Nášup je čtvrtá povídka, která vypráví příběh opět z pohledu Tufa, který se vrací po pěti letech zpět na planetu S’uthlam, aby zaplatil první splátku svého dluhu. A opět přijíždí v pravý čas, protože je potřeba jeho pomoci. Hladomor se nebezpečně přiblížil a Haviland Tuf je vedoucími planety povolán, aby našel řešení. Ten ochotně svolí, avšak vše vede k jednomu směru – cílená reprodukce obyvatelstva. Jsou však obyvatelé připraveni změnit svůj životní styl?

Opět zde nastupuje vážné téma, které je oproti povídce Chléb a ryby probíhající ve stejném prostředí pojaté s menší nadsázkou a odlehčeností, a více s nutnou vážností. Martin se pokusil vystihnout nepoučitelnost a vnitřní konflikt lidí – neomezená reprodukce a s tím nevyhnutelný hladomor anebo řízená reprodukce a jeho oddálení? Pro někoho jasná volba, avšak planetární ideologie s tímto antivitalistickým postojem nesouhlasí.

Pátou povídkou je Bestie pro Norna. Tufa požádá o pomoc zástupce nejslabšího z dvanácti klanů na planetě Lyronica a chce si od něj koupit nestvůru pro zápasy. Tuf souhlasí a prodá zvíře dle výběru. Avšak od zdejší země neodletí a tajně pozoruje dění dále. Po určité době navštíví Archu druhý nejslabší klan, který se stal nyní posledním a chce od Tufa zakoupit také bestii. Tufova vstřícnost ovšem není jen tak. Co má v úmyslu a jak to bude pokračovat?

Právě v této povídce byl podle mě nejvíce znatelný typický anglický humor, který byl spojený s Tufovou vychytralostí a spravedlností. Je to vůbec první příběh, který byl o Havilandu Tufovi napsán. Téma soubojů v aréně je ve sci-fi žánru běžnou záležitostí, avšak díky Martinovi získala povídka jistou originalitu – všudypřítomný vtip a Tufova osobnost je sama o sobě věcí, která tvoří základní kámen příběhu.

Říkejte mi Mojžíš je šestou povídkou Tufových dobrodružství, která začíná neúspěšným útokem opilého muže na Tufa. Ten jej obviní ze spolupráce s tajemným Mojžíšem, který údajně s jeho pomocí zasílá na planetu morové rány. Tuf se to vydá prozkoumat a zjistí, že je vše úplně jinak – jak ostatně očekával – a rozhodne se sám ukázat, jak vypadá pravá „božská moc“.

Humorně pojatá povídka, která se s nadsázkou zabývá problematikou náboženství a s ní spojené moci, kterou svým vlivem vůdce církve získá. Strach je totiž nejmocnější zbraň, a když s ním umí někdo zacházet, stane se polobohem. Tuf si v předposlední povídce začíná čím dál tím více uvědomovat svou moc, kterou získal s pomocí Archy, avšak zatím ji umí využít s rozumem. Bude se mu dařit i dále? To je otázka, která provází celá jeho dobrodružství. Postava Tufa mi připomínala určitou část povahy hobitů od Tolkiena – laskavý, dobrosrdečný, ale přesto nebezpečný muž, který ví, jak se svou mocí zacházet. Stejně jako to věděl Bilbo nebo Frodo Pytlík.

Božská mana je poslední povídkou. Tuf se v ní vrací již naposledy na planetu S’uthlam, aby doplatil svůj zbývající dluh za opravy Archy. Zjistí, že reprodukce obyvatel se i přes jeho důrazné varování nezlepšila. Opět se snaží apelovat na umělé řízení reprodukce, avšak nikdo jej neposlouchá. Proto se pustí aspoň do výroby zázračné potraviny – božské many, která je velmi výživná a prostě dokonalá pro obyvatelé přelidněné planete. Ale v něčem musí být háček…

Skvělá závěrečná povídka, jejíž konec nebyl překvapující, ale přesto dokázal donutit k zamyšlení. Existuje Bůh? A pokud ano, jakou má vlastně podobu? Moc lidi mění, moc rozhoduje a moc ovlivňuje dění. Kdo má moc, je svým způsobem Bůh, co myslíte?

Svým elegantně podaným humorem mi kniha připomínala nejvíce Stopařova průvodce po galaxii v kombinaci s jinými klasickými sci-fi, jako je například Star Trek nebo Doctor Who. Avšak Tufova dobrodružství jsou svým originálním a zábavným podáním lákadlem pro všechny milovníky sci-fi žánru. Avšak dle mého názoru je tento cyklus povídek vhodnější spíše pro dospělé a vyspělejší čtenáře, kteří dokážou toto kvalitní dílo správně ocenit.

Vydal: Plus; 2014
Autor: George R. R. Martin
Překlad: Pavel Medek