Sofronie pokračuje ve svém studiu v penzionátu mademoiselle Geraldiny, ale jak už by se dalo od takového místa čekat, neobejde se její vzdělávání bez komplikací… Při zkouškách dopadne nejlépe ze všech debutantek a stává se kvůli tomu neoblíbenou v jejich skupině. Dimity chce někdo unést a Monique se chová stále divněji. Navíc se jejich loď vydává poprvé za dobu své existence na cestu do dalekého Londýna. Ostatní dívky v tom vidí jen samá pozitiva, ale Sofronie má jisté podezření. Když studujete na špionážní škole, je třeba být vždy ve střehu… Další dobrodružství je totiž na obzoru!

gailGail Carriger je pseudonym úspěšné americké autorky jménem Tofa Borregaard, která se proslavila ve světě svou knižní sérií Parasol Protectorate. Je to vystudovaná archeoložka a spisovatelka žánru steampunkové fikce, jejíž knihy byly pro svou popularitu přeloženy hned do několika jazyků. V letošním roce vyšel v nakladatelství CooBoo druhý díl její nové série Trochu jiný penzionát s názvem Úklony & Úklady. Stejně jako předcházející díl Etiketa & Špionáž je i jeho příběh situován právě do světa Parasol Protectorate, avšak o celých dvacet pět let dříve.

Carriger ani v druhém díle neopomněla do příběhu zapojit prvky krásných šatů, plesových rób a všudypřítomné etikety spojené se špionáží. Nutno uznat, že se jí vše povedlo opět spojit opravdu s grácií. Její popisy dokázaly vzbudit v mé fantazii docela přesvědčivé představy, díky kterým se do příběhu dokážu více vžít. Šílenost, která se někdy skrývá v zážitcích Sofronie, vzbudí bezesporu úsměv na tváři každého čtenáře. Její vychytralost je skvělým předpokladem, aby se z ní stala nejlepší špiónka. Podaří se jí to, nebo se do cesty připlete něco, co ji zabrání v jejím osobnostním rozvoji?

uklony1Úklony & Úklady neztratily na své kouzelnosti, ale bohužel mě druhý díl Trochu jiného penzionátu bavil o vlas méně. Bylo to hlavně z důvodu, že se do příběhu začínají zapojovat první lásky. Série byla pro mě skvělá, protože byla nevinná, ale přesto ďábelská, avšak nebyly k tomu potřeba komplikace se vztahy s mužským pohlavím. Ale chápu, že pro čtrnáctileté dívky může být právě tento věk osudným při výběru jejich první lásky. Jen pro mě – už poněkud starší čtenářku – byl tento prvek rušivý a právě kvůli němu jsem si knížku méně užila.

Ačkoliv nyní v popředí už není pouze špionážní tématika, tak právě té se nám i v druhém díle dostalo k mému potěšení naštěstí do sytosti. Avšak tentokrát méně ve vyučovacích předmětech, ale více v samotných zážitcích naší hlavní hrdinky. Sofronie své techniky – jak už jsme mohli ostatně čekat – neustále vylepšuje. Stává se z ní jedna z nejlepších špiónek v celém penzionátu, což se neobejde bez nějakých drobných (a samozřejmě větších) problémů. Díky ní dochází k mnohým šokujícím odhalením, ale také s ní přicházejí další tajemství. Sofronie si k tomu všemu začíná uvědomovat, že jednou si bude muset vybrat svou stranu – Piklouni, Upíři nebo někdo úplně jiný? A hlavně jí dochází to, že za své činy musí nést následky, i kdyby to bylo jen v podobě špatného svědomí. Avšak přiznejme si, to někdy bývá mnohem horší než přímý trest.

Já mohu nyní jen doufat, že se autorce podaří zachovat primárně tématiku špionáže, která mě k její sérii přivedla a nepřenese svůj hlavní zájem do oblasti vztahů. Knihu však mohu už nyní vřele doporučit pro všechny čtenářky od dvanácti let. Ty mladší vyrůstají společně se Sofronií, ty starší mají možnost pozorovat chyby, kterých se samy dopouštěly při svém dospívání. Pokud Vás baví jemně šílené příběhy s prvky fantasy, není třeba váhat. Už samotná kouzelná původní obálka by Vás mohla přesvědčit, že Úklony & Úklady stojí za Vaši pozornost.

Vydal: CooBoo; 2014
Autorka: Gail Carriger
Překladatelka: Pavla Kubešová