V Marobudově království se nic významného neděje, je klid a překrásná nuda. Jenže to je pouhé zdání. Na jednom místě čeká na svůj návrat zapomenuté zlo, temnota proniká do světa lidí a ničí životy. Prastará kletba se probouzí k životu a Kroana ztrácí víc, než si kdy myslela. I víc, než by si pomyslel čtenář. Naštěstí se i mrtví mohou vrátit k životu.

vlciceDalší pokračování knižní série Vlčice o vlkodlačici Kroaně nás opět zavede k počátku našeho letopočtu, na sever od Říma, do Marabudovi říše. Kroana si žije v klidu se svým nemrtvým milencem Khanem, král Marabud se svou vlkodlačí manželkou Alanou a na úpatí Brd vzkvétá první vapersko-lidská osada vedená Khanovou sestrou Lilit. Nic nenasvědčuje blížící se hrozbě. Jenže čím krásnější nuda, tím děsivější bouře musí přijít. Hranici království Markomanů překročili čtyři jezinky s jasným úkolem: Kroana a Alana musí zemřít. Jenže to ani zdaleka není to nejhorší, co se na území, které se později bude zvát Českou kotlinou, chystá.

Pradávní tvorové, kterým vlkodlaci kdysi říkali Staré plemeno, byli poraženi velmi dávno. Poslední bitva se odehrála u jeskyně, která se nachází tam, kde dnes sídlí Markomani. A na tom místě také začíná zatím poslední Kroanino dobrodružství.

První knihou, kterou jsem z řady Pevnost Plus měl tu čest číst, byla právě Vlčice Zdeňka Žemličky. A už tehdy mě uchvátila. Jednak svou čtivostí a jednak tím nápadem umístit děj mezi kmeny Markomanů, Kvádů, Hermundúrů a jejich vládce. Opět tak ožívají historické postavy jako král Marabud, Katvalda, Vibilius či Vannius. A pak jsou tu samozřejmě naše nadpřirozené bytosti – vlkodlaci, jezinky, rusalky, víly, strigy a bytosti vymyšlené autorem, jako například hojně se vyskytující vapeři.

Vlčice a Staré plemeno se nijak nevymyká svou kvalitou předchozím příběhům. Na začátku je děj trochu rozvláčný, než se věci dají do pohybu, ale to už tak bývá, když se popisuje „překrásná nuda“. Ze začátku jsem měl navíc trochu zmatek v Kroaniných vztazích a kdo je vlastně kdo. To však bylo hlavně proto, že jsem nepřeskočil půl (jak jsem se původně domníval), nýbrž jedno a půl Kroanino dobrodružství. Naštěstí autor dávkuje do děje čas od času vlkodlačiny vzpomínky, takže už zhruba v polovině je v obraze i ten, kdo nečetl žádnou z předchozích knih. Přesto by skromný dodatek s rejstříkem postav na začátku knihy určitě neuškodil. Naopak se mi ale velmi líbil autorův výklad toho, jak to vlastně bylo s Exodem a deseti ranami egyptskými, zvláště s tou poslední.

Jak už to tak u Vlčice bývá, první část končí v tom nejnapínavějším okamžiku a těm, kteří neodebírají Pevnost Plus, nezbývá nic jiného, než čekat na díl další. Po dočtení se ovšem vyplatí si znovu přečíst citace z Bible – knihy Genesis a Exodus, jimiž kniha začíná a které mají najednou úplně jiný význam.

Vydal: Epocha; 2014
Autor: Zdeněk Žemlička
ISBN: 978-80-7425-218-1