Jacobu Portmanovi jeho dědeček vždycky vyprávěl o svých cestách, o podivných kamarádech a lovu netvorů. Jacob si nejdřív myslel, že je to pravda. Potom dospěl k závěru, že je to lež. Jenomže nakonec zjistil, že je to pravda. A on musí nést pochodeň svého děda dál, protože když vycouvá, světu podivných a Jacobově lásce (která už byla láskou jeho dědečka) hrozí velké nebezpečí. Jacob si vždycky přál dobrodružnější život než práce v rodinné drogerii a návštěvy u psychiatra – ale teď už ví, že si musíte dávat zatraceně dobrý pozor na to, co si přejete…

Ransom Riggs vystřelil na literární nebe raketovou rychlostí svojí fantasy prvotinou Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti. Kniha se dočkala díky originálnímu pojetí a netradičního spojení příběhu se starými, obvykle jen minimálně upravovanými fotografiemi obrovského ohlasu u čtenářů. Její druhý díl, Podivné město, vyšel letos v srpnu.

podivnemestoKdyž jsem četl první díl této série, říkal jsem si, že kniha je sice kvalitní, ale přesto má autor na čem pracovat. Byl velmi zábavný a měl až hmatatelnou atmosféru tajemna, ale trochu připomínal kočkopsí dort, respektive kombinaci X-Menů a Harryho Pottera. Epické série se ale často rozjíždí pomalu a já napjatě očekával, s čím Riggs vyrukuje příště. A musím říct, že autor se svého příběhu chytil pevněji než zlatokopka špičkového hokejisty.

Kniha sází hned na několik aspektů. Nejdůležitějším je již zmíněná atmosféra, která stylem připomíná orwellovský boj proti totalitám, boj, který je beznadějný a na každý úspěch připadají tři tragické ztráty. Samotná příběhová linie také odsýpá, jak má, v souladu s pravidly antického dramatu střídá krize katastrofu (no…tyhle dvě části možná malinko převažují…) a když se dostanete na konec díla, nejradši byste si rovnou otevřeli třetí díl.

Oproti minulému dílu se výrazně zvedla role charakterů. Už to není celé jen o Jacobovi, jeho milé a mrtvém dědečkovi, ale začínají se projevovat i další postavy. V hlavě vám tak určitě uvízne cynický oživovatel mrtvých těl Enoch či chlapec Hugh, v jehož břiše sídlí včelí úl. Tyhle postavy se pochopitelně objevily i v prvním díle, ale nedostaly takový prostor projevit se a zazářit.

Knihu opět výborně doplňují fotografie, které Riggs údajně sháněl po archívech, bleších trzích, kupoval je od pamětníků a občas je trochu upravil, aby jim dodal ten správný rozměr. Z některých jde strach, jiné vyvolávají otázky, další vypráví příběh. Jisté ale je, že si je budete pečlivě prohlížet a dojem z nich tvoří nedílnou součást knihy.

Ještě bych rád podotkl, že tahle série nejspíš nikdy nebyla určena dětem, ale druhý díl už je vyloženě „dospělý“ – a že jsou děti hlavními charaktery, na tom nic nemění. Osobně si myslím, že ratolestem do třinácti let kniha nepatří do rukou.

Jak jistě chápete, z Podivného města jsem upřímně nadšený. Pokud se vám první díl série nelíbil, dal bych i tak šanci druhému, v jehož světle nabývá série zcela jiných rozměrů. Pokud se vám líbil, budete velmi, velmi nadšení. Až podivně nadšení…

Vydal: Jota; 2014
Autor: Ransom Riggs
ISBN: 978-80-7462-565-7