Mackenzie se ještě ani nevzpamatovala z události v Archivu a už se na ní valí další problémy. V jejím okolí se začínají ztrácet lidé. To by ovšem nebylo tak zvláštní, kdyby nebyla posledním člověkem, který je viděl. Navíc ji trápí hrozivé noční můry, kde je pronásledována Owenem. Jak si dokáže udržet psychické zdraví, funkci Správkyně a navíc roli dcery a kamarádky? Je toho docela dost na jednu dospívající dívku, co myslíte?

schwabVictoria Schwab je mladá začínající spisovatelka žánru Young Adult, která se dostala do povědomí čtenářů v roce 2011 se svou knihou pro mládež s názvem The Near Witch. O dva roky později vydala první díl své nové série Archiv a v letošním roce se i čeští čtenáři dočkali druhého dílu s názvem Dveře do prázdnoty. Autorka v současnosti pracuje na několika dalších knihách a u toho posedává v koutech kaváren, kde vymýšlí své nové příběhy. A co dělá, když zrovna nepíše? Prozradila na sebe, že peče například cookies nebo se dívá na CNN.

archiv2Jak jsem v Archivu chválila zaměřenost příběhu pro více věkových kategorií, u Dveří do prázdnoty si tím vícegeneračním čtením nejsem už tak jistá. V knize se objevuje spousta okamžiků, které by mohly leckterým dospělým čtenářům, kteří už jsou v plném pracovním procesu, přijít krapet nezáživné. Popis průběhu vyučovacích hodin nebo problémy běžných teenagerů – no, přiznám se Vám, že už ani mně to nepřišlo tak zábavné, jako by tomu bylo před pár lety. Avšak kniha není primárně psaná pro dospělé, proto není nutné se nějak znepokojovat – na svůj žánr i věkové zaměření je psaná až úctyhodně dobře. Victoria Schwab to totiž opravdu umí. Někteří lidé jako by se pro psaní narodili a ona je jednou z nich.

Bohužel jsem byla trochu zklamaná z první půlky knihy, která nebyla tak poutavá, jak bych si přála. Mackenzie zde byla vykreslena jako zlomená dívka, která je na pokraji zhroucení a rozebírání jejího současného nepříliš příkladného života mě příliš nebavilo. Avšak v druhé půlce knihy se to změnilo. Děj získal jiný spád a mé vnitřní já zajásalo. Řeklo si: Konečně! Konečně jsem se dočkala toho, na co jsem čekala od konce prvního dílu.

I přes prvotní obavy Dveře do prázdnoty naplnily má očekávání. Byla zde akce, záhadnost i poklidné scény, ale i přesto se dokázala autorka zároveň plnohodnotně věnovat hlavním postavám. Přiblížila nám více nejenom samotnou Mackenzie, ale také Wesleyho. Mé dívčí já ve scénách s ním zářilo štěstím. Proč? Protože ti dva se k sobě náramně hodí a to samo o sobě mluví za vše. Má romantická duše se opět projevila ve své pravé síle a pokračovala ve svém doufání, že se přece jen jejich vzájemný vztah změní…

Tajemnost je jedna z těch zásadnějších věcí, které ovlivňují celý příběh druhého dílu. Mysteriózní atmosféra udržuje čtenáře v napětí. A také v očekávání toho, co se stane a kdy k tomu dojde. A také toho, jak to bude. Až do samého konce totiž nevíme, jak si vyložit chování Mackenzie. Její osobnost byla tak rozpolcená, že bylo velice těžké si uvědomit, která z nich je vlastně ta pravá. Občas jsem uvažovala, jestli jsem blázen já, autorka nebo Mackenzie. A jestli těmi blázny nejsme náhodou všechny tři a neměly bychom si zařídit společný pokoj v nějakém útulném sanatoriu pro psychicky nemocné.

Musím říct, že se mi líbilo i velice tajemné ukončení. Po takové informaci, kterou nám Schwab v závěru předložila, by byl čtenář podivně naladěný, kdyby si na další díl nečíhal už měsíce předem! Co vy, už také vyhlížíte? Já teda určitě.

Vydal: CooBoo; 2014
Autorka: Victoria Schwab
ISBN: 978-80-7447-659-4