Vidíte toho mladého, moderně vypadajícího muže s černým cylindrem? To je on – člověk budoucnosti! Rukávy kabátu má propálené a špinavé, jak mu jej spálily podivné tinktury světélkující v křivulích. Kalhoty, kterými se jeho děd pyšnil před léty v Londýnské opeře, zešedly a jsou cítit kouřem. Na ruce má soustavu mechanických koleček, které ukazují nejen čas, ale i teplotu, a když je to potřeba, poslouží výborně i jako startér pro paromobil. Mladý muž křičí nadšením a ukazuje směrem k nebi, kde se majestátně vznáší obrovské železné vejce – zeppelin, první svého druhu. Posaďte se do pohodlí koženého křesla, ocelovým zapalovačem si rozžhavte doutník a pozorně sledujte. Přichází věk páry.

Excelsior_prebal_frontSborník Excelsior, gentlemani! je nejnovějším počinem renomovaného fantasy nakladatelství Straky na vrbě. Všechny povídky, které zde naleznete, pochází z per českých autorů, a to od etablovaných hvězd domácí scény (jako jsou Leonard Medek nebo ostřílený „steampankáč“ Petr Schink) až po úplné nováčky (jako například bývalý šéfredaktor mfantasy Ondřej Páleník).

Ústřední téma není kromě žánru specifikováno, takže se setkáme s celou řadou zápletek a světů, ve kterých se odehrávají, a s hromadou různorodých postav, které v nich účinkují. Autoři nás seznámí například s postapokalyptickým světem, kde poslední zbytky lidstva přežívají ve vzdušných základnách (něco jako Vodní svět s Kevinem Costnerem, naštěstí ale bez Kevina Costnera), s temným sluhou Igorem, který od Drákulových časů vystřídal hodně šílených pánů, ale stále se mu daří přežít, nebo s básníkem, jehož mysl zatmívají stroje.

Čtenáře čeká široké spektrum různých stylů. Jedna povídka se nejvíc blíží Orwellovu 1984, další má silně komický nádech, třetí je steampunkovou bajkou (velmi vydařenou, mimochodem!). Jedna je v akčním stylu Verneovek, další rozjíždí politickou hru s lidmi jako pěšáky. Některé povídky nesou neotřelou myšlenku, jiné reprezentují odzkoušenou klasiku, takže je vám hned jasné, že se Schinkův van Hauten zase zapletl do průšvihu, ze kterého jej nevysvobodí než pořádná hromada štěstí a pár starých, dobrých pistolí…

Nejlepší devizou sborníku je ale absence vyloženě slabé povídky. Některé jsou průměrné, ale většina nadprůměrná až skvělá. Takhle vysoká laťka by se nelíbila ani Jeleně Isinbajevové! Další plus jsou doprovodné texty pánů Medka a Kudláče, které zasazují český steampunk i steampunk vůbec do žánrového kontextu a dovolí tak čtenáři nahlédnout i do literární historie a teorie.

Český steampunk ještě není rozjetý jako pověstný Orient Express – na to mu chybí několik pořádných románů. Nakročeno má ale víc než slušně, a Excelsior, Gentlemani! je jeden z těch krůčků malých pro člověka, ale velkých pro české fantastice holdující veřejnost. Pokud se do téhle skupiny řadíte, nebo prostě milujete tlačítka, stroje a všelijaká šikovná udělátka, nemáte co řešit. Vezměte si pár dní dovolené, jeden výtisk této knihy, vypněte telefon a lehněte si do postele. Uvidíte, že báječně upustíte páru.

Vydal: Straky na vrbě; 2014
Autor: kolektiv autorů
ISBN: 978-80-87364-48-2