Když žijete ve městě zamořeném jedovatým plynem, měnícím lidi na bezduché zombie, hned tak něco vás asi nevystraší. Co když se ale objeví něco horšího? Něco, co na potkání trhá lidi na kusy. Něco, co dokáže vyčistit i ulice od potácejících se zombie? Není většího strachu než toho, který nás přepadne, když potkáme něco…Nepopsatelného.

Rector Sherman je feťák. Feťák a dealer. Není se mu moc co divit, že tak skončil, jelikož je jedním ze sirotků, který měl na svědomí Zemětřas roku 1863. Roky v sirotčinci si začal zpříjemňovat drogou, destilovanou z mlhy, jež zahalila Seattle – Šťávou.

Ale pohodlné období Rectorova života skončilo. S dosažením osmnáctého roku věku je prostě a jednoduše ze sirotčince vypuštěn do světa, z kterého zná akorát inhalování a prodávání Šťávy. A jako správný feťák vyráží přímo ke zdroji – ke zdí uzavřenému městu Seattlu. V něm nachází nejen dávného známého, o kterém je přesvědčen, že je mrtvý, ale i další pozoruhodné obyvatele zdánlivě mrtvého města. Jak to ale vypadá, právě oni budou muset přes názorové rozdíly spojit své síly, aby ubránili město nejen proti tajemným monstrům brutálně vraždícím v ulicích, ale i proti bestiím mnohem horším – lidem.

nepopsatelniNepopsatelní je již pátým románem cyklu Mechanické století od americké autorky Cherie Priestové. Ta nám představuje alternativní historii světa, v kterém již několik desítek let zuří občanská válka severu proti jihu a parní stroj určuje svým rytmem rychlost vývoje. Obzvlášť pro Evropana se jedná o velmi zajímavou alternativu pro typický steam-punk, který je plný viktoriánských obrazů, protože reálie divokých časů devatenáctého století v Americe nejsou zrovna často k vidění.

Autorka se ve svém posledním románu vrací na místo činu své první a dosud nejúspěšnější knihy – Zemětřas. Plynem zamořený a vysokou zdí obehnaný Seattle je sám osobě výborným prostředím, v kterém by i popis odskočení si na velkou mohl být nervy drásajícím příběhem. Když k tomu připočteme stále nasazené plynové masky, potácející se zombie a výrobu drogy z jedovatého plynu, což samozřejmě přitahuje tu nejšpinavější sortu lidí, tak je až s podivem, že Priestová na dlouhé tři romány toto prostředí opustila.

Ale nyní je „back in town“ a spolu s ní i osoby, které nás poprvé uváděly do tohoto hororového prostředí. Role hlavního hrdiny připadla postavě, která se v první knize jen mihla. Rector Sherman není žádný svatoušek. Naopak. Jeho pohnutky jsou obzvlášť ze začátku, více než zdrávo, řízeny touhou po dávce.

Postavy jsou tentokrát o dost jednoduší než v předchozích dílech. Snad je to tím, že do hlavní role i hlavních vedlejších dosadila sotva dorostlé kluky. Ale naprosto chybí konfrontace s krutým světem dospělých, jak to bylo třeba právě v Zemětřasu. Jako by kluci žili trochu někde jinde než všichni ostatní. Když jim pak lítají kolem hlav kulky a oni se hádají jak malí o tom, kdo co řekl, působí to minimálně… Nereálně.

V knize se vůbec povídá víc, než by muselo. Rozhovorům o ničem, nebo pořád o tom samém, je dáván až přílišný prostor, a to na úkor děje. Autorka naštěstí píše velmi čtivě, takže čtenáři stejně ubíhají stránky jedna za druhou, ale když se pak zastaví, zjistí, že se vlastně nic nestalo a hrdinové po jedné kapitole jen přešli ulici. Když se pak závěrečný boj odehraje cca na pěti stránkách bez jakéhokoli zádrhelu a všichni jdou spokojeně domů, zůstane akce-chtivému čtenáři na patře přece jen trochu pachuť s pocitem, že tady teda mohl dostat pořádný steak a ne jen párek v rohlíku.

Atmosférický díl a atmosférické série, kterou rozhodně nehodlám pustit ze zřetele. Obzvlášť v pomalu se valící záplavě dalších steam-punkových knih tohle stojí opravdu za pozornost. Těch pár chybiček si stejně čtenář nevšimne dřív, než knihu odloží.

Název: Nepopsatelní
Autor: Cherie Priestová
Obálka: Jon Foster