Oficiální český překlad knihy Závoj smutku od Tommyho Donbavanda je zde! Příběh je na motivy kultovního anglického seriálu Doctor Who, který se zapsal do Guinessovy knihy rekordů jako nejdéle vysílaný televizní seriál žánru sci-fi. V současné době je vysílán pod českým názvem Pán času také pravidelně na ČT2.

tommyTommy Donbavand je anglickým spisovatelem, který se narodil v Liverpoolu. Je autorem třináctidílné série Scream Street pro děti od sedmi let a mezi jeho další díla patří například kniha Zombie! nebo The Uniform, která navíc získala ocenění Hackney Short Novel Award. Autor v současné době žije v Lancashire se svou manželkou a dvěma syny. Je velkým fanouškem všeho kolem seriálu Doctor Who, rád hraje na foukací harmoniku a spánek vidí jako ztrátu času, který se dá využít ke psaní.

Je 23. listopadu 1963, den po tragickém atentátu na amerického prezidenta Johna F. Kennedyho, a Doktor s Clarou se ocitnout v texaském Dallasu. Začínají se zde totiž stávat velice podivné věci… Obličeje mrtvých se objevují všude a to je třeba prozkoumat! Avšak jen pohledy to nekončí – tváře mluví, křičí a postupně napadají každou mysl příslušníka lidské rasy. Zvládne se Doktor postavit svému smutku a zachrání i tentokrát lidstvo před jeho zánikem?

BBC Books_[PURPLE_Rev Text]Rozumná slova se mi ztratila kdesi v časoprostoru. Doctor Who je konečně také v knižní podobě! Fanoušci seriálu chrochtají blahem, milovníci anglického humoru si brousí zuby a věrní čtenáři knih o cestování časem se už oblékají a běží si pro svůj výtisk. Ano, i tak by se dalo shrnout to, co může vyvolat vydání Závoje smutku. Jako člen poslední z vyjmenovaných kategorií jsem nemohla odolat této nabídce a musím uznat, že kniha nezklamala. Již podle obálky jde dle fanoušků seriálu poznat, že v hlavní roli se nám objeví jedenáctý Doktor s jeho věrnou společnicí Clarou.

Ačkoliv nejsem zastáncem anglického humoru, protože ho jednoduše nechápu, tak musím uznat, že Doktor měl místy opravdu legendární hlášky. Koho by napadlo nadávat někomu do starého řízku či štrůdlu, nebo nazvat vysoké vládní činitele velkými sýry? Mě tedy určitě ne. Taková nevulgární urážka však někdy umí urazit mnohem více, než si myslíme. Každopádně pro mě tato část byla velice komická a upřímně jsem se u ní nasmála.

Samotná hlavní postava, Doktor, je od počátku jednou velkou záhadou. Odkud přišel? Kdo to je? A co vlastně je? Jedním si můžeme být jistí – je cestovatel časem. A taky víme jistě to, že jeho nejoblíbenějším dopravním prostředkem je TARDIS (Time And Relative Dimensions in Space [Čas a relativní dimenze ve vesmíru]). Modrá telefonní budka, ve které se skrývá víc, než bychom si troufali hádat. Je totiž strojem času, díky kterému se může Doktor a jeho společníci přemístit v časoprostoru, kam jen si zamanou. Není to úžasné?

Musím říct, že jsem byla místy šokovaná, s jakým úsměvem a pohodou hlavní postava vnímala problémy. Žádná událost nedokázala Doktorovi zničit jeho den… Nebo aspoň ne na dlouho. Bylo úžasné pozorovat, že ani potenciální zkáza světa ho nedokázala rozhodit. Proč? Stačí si přečíst něco málo o jeho minulosti. Jako jediný přežil vyhlazení své rasy velkou časovou válkou před tisíci lety a nyní se věnuje na plný úvazek zachraňování ras jiných. A nutno uznat, že si to opravdu užívá. Jeho dobrodružství zatím neberou konce a fanoušci seriálu si tak mohou pokojně užívat stále nové příběhy. A nyní i my čtenáři.

Co se týká samotného děje, tak musím říct, že jsem byla mile překvapena, jak mě dokázal zaujmout. Autor velice schopně dokázal propojit zábavnost a vážnost. Že to nejde? Ale ano, jde. Donbavand si vzal inspiraci z modelu Kübler-Rossové, známého též jako pět fází smutku nebo pět fází umírání, a zapojil tuto skutečnost do svého příběhu. Jeho Závojové mají hned reálnější nádech.

I když nejsem fanouškem seriálu, tak se musím přiznat, že kniha mě upřímně bavila. Nese v sobě hravost, poutavost a zábavnost, avšak také zajímavé pojetí lidských emocí. Celý příběh je totiž v základu o nich, což je samo o sobě velice chytlavým tématem. Pro své zdařilé zpracování je Závoj smutku vhodný pro různé věkové kategorie – dokáže zabavit jak mladší, tak také starší čtenáře.

Nám už nyní nezbývá nic jiného, než se v časoprostoru posunout o pár měsíců napřed a přečíst si další díl, který vyjde pro české čtenáře již na začátku příštího roku!

Vydal: Jota; 2014
Autor: Tommy Donbavand