Není to tak dávno, co se ve virtuálním světě odehrál zázrak. Malé děti, které doteď s krví v očích trvaly na hrách s nejlepší grafikou a ideálně na hrách co nejpitomějších (ehm, ehm Angry birds), se s vášní hodnou Romea zamilovaly do Minecraftu – ošklivě vypadající, nicméně důmyslné hry, která je založena především na kreativitě. Vyrob krumpáč, vykopej hlínu, postav dům! Lego dostalo elektronického konkurenta. A protože svět trhu je nemilosrdný (viz Lego příběh), Minecraft se podoben malárii rozlezl i na další média. Včetně knih. Tamtadadá, přivítejte Povstání Herobrina, sepsané zatím neznámým autorem S. D. Stuartem.

minecraftHerobrin je tajný program, jejž do světa Minecraftu zabudoval jeho tvůrce, známý jako Notch. Problém je v tom, jak moc byl při programování dobrý – Herobrin je umělá inteligence, srovnatelná s populárním terminátorem. A stejně jako on, i Herobrin má především destruktivní sklony. Kdokoliv se připojí na jeho server, bude zkonzumován. Notch jej proto vymazal. Takhle to aspoň slyšeli bratři Josh a André, dva náruživí hráči Minecraftu. Ale až se připojí do hry z tátova superpočítače ve vládní laboratoři, možná usoudí, že neměli dělat unáhlené závěry. A že půjde o přežití.

Nalejme si hned od začátku čistého vína. Zápletka knihy je dostatečně pitomá, aby odradila skutečné čtenáře, a zároveň natolik komplikovaná, aby si desetiletý hráč Minecraftu mohl říct: „Tohle může stát za to otevřít knihu! Pokud tedy najdu tlačítko, kterým se otvírá.“ Je vám asi jasné, že tenhle titul má velmi specificky zaměřené čtenáře – děti mladší deset let, které nemůžete od počítače dostat ani přes čokoládu, lstivě přivázanou k rybářské udici. Kohokoliv jiného z toho vynechte.

Samozřejmě, mohl bych dílko rozebírat krok po kroku. Příběh stupidně jednoduchý, hlavní postavy jsou zkrátka dvě vejce, a kdyby se vyměnily, nejspíš si ničeho nevšimnete. Počítačová terminologie budí ve čtenáři iluzi, že té šedivé vrčící krabičce aspoň trochu rozumí. Ale nemá to smysl, stejně jako nemá smysl přesvědčovat kominíka, aby se před příchodem do práce navoněl a nageloval. Tahle knížka je pro malé hráče Minecraftu. Tečka.

A teď, když jsme u předpokladu, že u Povstání Herobrina sedí osmiletý pařan, hned se nabídne několik pozitiv. Tím nejvydařenějším je pointa celé knihy, která otevírá možnosti a láká na druhý díl. Druhým pozitivem je jednoduchost a rozsah. Je jedno, kolik má vaše ratolest čtenářských zkušeností, skoro bych řekl, že se spíš hodí méně než více. Tahle knížka, chlubící se působivými osmdesáti stranami nepříliš hutného textu, nemůže odradit nikoho. A třetím pozitivem je – Minecraft!

Vždyť, řekněme si to upřímně, kdo z vás jej ochutnal a stále netouží po ovládnutí kostičkového světa?

Vydal: Computer Press; 2014
Autor: S. D. Stuart