Měli jste někdy pochybnosti o tom, že šokující události, které se vám odehrají v životě, dokážou ovlivnit nejenom vás, ale také i ostatní osoby? Pokud ano, Moře nářků vám velice jasně dokáže, že to je pravda. Hned na samém začátku knihy zasáhla hlavního hrdinu tragická událost, která ovlivnila celý jeho zbývající život – a nejenom jeho. Bez této tragédie by vše bylo v Tyrii nyní jinak.

Moře je stejně krásné jako ničivé.
A v jeho hlubinách se něco skrývá…

ReeSoesbeeRee Soesbee je americká spisovatelka, která je také herní designérkou. Vystudovala na univerzitě anglickou literaturu a nyní pracuje na svém Ph.D. titulu na University of North Carolina at Chapel Hill. Je autorkou více jak šestnácti novel z nejrůznějších fantastických světů a v současné době pracuje jako Narrative Designer pro Guild Wars 2 – mmo-rpg hru, která získala titul nejlepší online hry na Gamescom. Kromě práce v herním a literárním průmyslu se věnuje i studiu Aikida a Kenjutsu. Je také milovnicí hudby a sama hraje na čtyři hudební nástroje. Nyní žije v Seattlu ve Washingtonu.

Starší drak Zhaitan povstal a ztracené království Orr se opět vyplavilo na povrch. Avšak za strašlivou cenu – Lion’s Arch bylo zatopeno a nezůstalo z něj nic víc než ruiny v moři. Mezi přeživšími zůstal i Cobiah Marriner, námořník, který na místě zkázy přísahá, že Lion’s Arch obnoví. Stává se hrdinou a velitelem posádky, kteří se rozhodnout bojovat proti nemrtvým a pomstít své zesnulé přátele.

morenarkuKdyž jsem knihu četla, připomínala mi něco mezi dobrodružstvím Pirátů z Karibiku a vesmírnou aliancí ve Star Treku. První polovina knihy se nesla v duchu námořních plaveb, epických bitev a popisu samotářského života na vodě, kde se z posádky stává rodina. Druhá část se naopak zaobírala politickými problémy, které jsou spojené s výstavbou nového města a celkově se věnovala vztahům mezi jednotlivými rasami. Právě Cobiah Marriner, kapitán lodi Pride a komodor nového Lion’s Arch, dokázal svou nespoutanou povahou spojit všechny rasy. I když se tomu nestalo zatím celosvětově, tak jeho osobnostní vliv ovlivnil dění v celé budoucnosti Tyrie. Jen díky němu vznikl přístav, kde se nemusí bát jít vedle sebe charr, norn, člověk nebo asura. Všichni jsou zde bez rozdílu vítaní a ke všem se chová s úctou, protože zde jsou si rovni – jako na jediném místě v celém světě.

Právě rasové odlišnosti byly i ve třetím díle Guild Wars skvěle objasněny všem, kdo by měl nějaké pochybnosti. Autorce se velice zdatně podařilo promítnout charakterové rysy jednotlivých ras do příběhu: asury – pyšné, domýšlivé a nebezpečně geniální; charrové – výbušní, hrdí a rození válečníci; lidé – nepředvídatelní, mocní a nejednotní bojovníci a norni – silní, věrní a nebezpeční vlastenci.

Jak se dalo u mě očekávat, tak za nejlepší postavu z celého Moře nářků považuji opět příslušnici asurské rasy – Machu. Malou, avšak naprosto geniální mesmerku, která je arogantní až hrůza, ale zároveň také věrná přítelkyně, která by pro své blízké udělala nemožné.

Stejně jako u dílu minulého, musím i nyní pochválit český překlad, který zachoval původní znění jednotlivých názvů měst, míst a událostí. Příběh se mi díky tomu jeví přirozenější a není třeba se u něj tak moc soustředit, abych si propojila situace v knihách a hře, jak k tomu docházelo často u Duchové Ascalonu. Také musím ocenit časovou osu na začátku knihy, která obohacuje dějovou linku – díky ní si může čtenář ujasnit, jak po sobě šly jednotlivé důležité historické události. Zdejší svět se díky tomu stává mnohem přehlednější nejenom pro hráče, ale také pro čtenáře klasického fantasy žánru.

Nemohu popřít, že mám slabost pro knihy s tématikou mmo-rpg hry Guild Wars. Jako hráčce, která hltá každé nové Living Story, mi doplňují tyto příběhy to, co nebylo ve hře řečeno. Svět Tyrie je opravdu rozlehlý a vývojáři si dali velkou práci s ukrytím nejrůznějších poznatků k samotné historii. Každé NPC s tajemstvím pečlivě schovali a rozmístili na jiné místo, kde čeká na své odhalení. Věřte, že je lepší při procházení poslouchat, o čem si mezi sebou ostatní povídají… Nikdy nevíte, co nového se dozvíte. Je to pro nás taková hra ve hře, co myslíte?

Jde vidět, že knihy psali lidé, kteří mají co do činění s herním průmyslem – jeho vliv se promítl i do knižní tvorby. Jako věrný čtenář této série mohu jen doufat v její pokračování. Baví mě objevovat další tajemství mého oblíbeného světa a toužím po nových příbězích. Nemohu říct, že by mě některý z tří dostupných dílů zklamal, spíše naopak. Všechny knihy splnily mé očekávání a to čekání na jejich překlad se vyplatilo.

Vydal: FANTOM Print; 2014
Autorka: Ree Soesbee
ISBN: 978-80-7398-278-2