Uběhly už dva měsíce od návratu Cat Crawfordové z šestnáctého století. Nejtěžší dva měsíce Catina života. Její vztah s Lorenzem byl krátký, ale o to více intenzivní. Prožila s ním jedny z nejkrásnějších chvil svého života, na které je těžké jen tak zapomenout. Nyní je však zpět v realitě a usiluje o ni kluk, který je až neuvěřitelně podobný její životní lásce. Je ovšem připravena prožít další romantický vztah? Catiny myšlenky naberou úplně jiný směr, když se jí před vchodovými dveřmi objeví o dva roky starší Alessandra D‘Angeli, její víc jak pět set let stará sestřenice. Další dobrodružství je tady! Avšak nyní se v jeho středu octne Less. Je připravená zakusit odvážnost a nespoutanost 21. století?

rachelharrisRachel Harrisová je americká spisovatelka, která se věnuje psaní humorných zamilovaných příběhů o přidrzlých holkách od vedle a sexy klucích, ze kterých se děvčatům podlamují kolena. Právě očividný vtip a nezlomné vztahy jsou základem jejích knih. A zvláště pak líbání. Jak sama říká – hodně líbání. V současné době autorka žije v Houstonu s manželem a dvěma dcerami. V minulém roce vyšel český překlad prvního dílu stejnojmenné trilogie Mé sladké šestnácté století. O rok později následovala druhá kniha s názvem Příběh dvou století. Harrisová se podle svých slov často směje sama sobě, vyžívá se s objímání svých dětí a nebojí se přiznat, že miluje konverzace se svými čtenáři.

Nebudu vám lhát. Hlavní motiv mě svou neoriginalitou zklamal. Přece jen obrácením rolí po náročného čtenáře není to, co by od druhého dílu očekával. Ačkoliv si příběh zachoval svou zábavnost, akčnost a příjemnou romanci, těšila jsem se na něco víc.

pribehdvoustaletiNemohu však popřít, že Harrisová psát příběhy pro dívky umí. Jako čtenáře, co se podobné četbě vyhýbá jako čert kříži, se jí podařilo mě příběhem zaujmout. A co víc, dokonce ve mně opět vzbudila další literární zamilovanost, tentokrát však do Austina – trochu problémového kluka s citlivým srdcem a láskyplnou povahou. Nutno uznat, že v tomhle ohledu se opět vyznamenala. I když hlavní motiv pro mě postrádá vyšší dávku originality, tak se samotným obsahem jsem docela spokojená.

Pohled na reakce Alessandry na dnešní svět byl poučný. Poukázal na zajímavý fakt, který si mnoho lidí v dnešním světě hned neuvědomí. Když se v minulém díle Cat vrátila do minulosti, bylo pro ni mnohem těžší přizpůsobit se tehdejší době. Omezila se pod nátlakem v tom, co je ve 21. století běžnou věcí. Naopak Alessandra měla svůj přesun času z mého pohledu o něco jednodušší. Posunula se do doby, kdy ženy mají o tolik jiné postavení, než tomu bylo v šestnáctém století. Přece jen je snazší povolit pro Less zábrany a užívat si nově nabytou svobodu, než se omezit v tom, co je Cat vlastní. My to máme v našem životě obdobně, co myslíte?

Co musím ocenit je to, že autorka nám v ději nepřevypravovala dramatická vystoupení od Less. Zachovala tím pro nás tajemnost tohoto kouzelného okamžiku, který bychom si stejně nedokázali ani plně podle popisu představit, a už vůbec ne správně vychutnat. Tímto způsobem nám dala prostor, abychom využili své dívčí fantazie. Věřím, že tento způsob je k celkovému ději mnohem vhodnější.

Když si porovnám tyto dva odlišné pohledy na cestování časem, neubráním se jejich vzájemnému srovnávání. Více poučný a zábavnější mi přišel první díl. Přece jen jsem si odnesla po přečtení knihy více. Není to jen o tom, že bylo v Mé sladké šestnácté století poukazováno na zajímavé fakty z historie, ale i hlavní postavy mi byly mnohem sympatičtější. Možná se do mého názoru promítá i oblíbenost příběhů autorek z viktoriánské Anglie, kdo ví…

Autorce se však podle mého názoru podařilo i v Příběh dvou staletí vytvořit z těch největších klišé romantických příběhů pro dívky čtivou knihu, která může zaujmout i ty, kteří se tomuto žánru většinou vyhýbají. Před námi je nyní závěrečný díl trilogie. Co přinese za dobrodružství tentokrát? Nemůžu popřít svou zvědavost.

Vydal: CooBoo; 2014
Autorka: Rachel Harrisová
Překladatelka: Kristýna Brunclíková