Cat Crawfordová vždy milovala renesanční Itálii. Zvláště pak tehdejší Florencii, která byla centrem umělců celého světa. Když se jí dostane možnost navštívit tuto výletovou destinaci, je štěstím bez sebe. Škoda jen, že jí celý zážitek trochu kazí nevlastní „skoro matka“, která plánuje oslavu jejích šestnáctin za přítomnosti MTV, o kterou Cat vůbec nestojí. Jaká úleva pro ni je, když si od všeho toho bláznovství může jít odpočinout sama procházkou po Florencii! A osud tomu tak chtěl, že cesty ji zavedou do stanu cikánky Reyny, která ji přenese kouzlem do minulosti. Cat nyní čeká velké dobrodružství, protože nejenom že se posune zpět v čase, ale aby se mohla vrátit zpět, musí vyluštit hádanku. Podaří se jí to a navrátí se zpět od své doby?

rachelharrisŽánrově se kniha neřadí mezi četbu, kterou bych vyhledávala často. Jako literatura pro dívky, která je smíšeninou fantasy a cestování v čase, jsem od příběhu očekávala příjemné uvolnění, jenž každý člověk občas potřebuje. A americká spisovatelka Rachel Harrisová mi jej k mému překvapení opravdu dodala. Autorka se věnuje psaní humorných zamilovaných příběhů o přidrzlých holkách od vedle a sexy klucích, ze kterých se děvčatům podlamují kolena. Právě očividný vtip a nezlomné vztahy jsou základem jejích knih. A zvláště pak líbání. Jak sama říká – hodně líbání. Mé sladké šestnácté století je první díl stejnojmenné trilogie.

Mé sladké šestnácté století má velice krásnou obálku, která dokáže zaujmout ten správný typ čtenářů. Navíc ve mně vzbuzuje pocit, že je vhodná k obsahu a vystihuje celkový nádech příběhu – jeho jemnost a současně bláznivost. Jsem si docela jistá, že mužské pohlaví by po této knížce jen tak nesáhlo. To na jednu stranu oceňuji – už podle obálky se dalo bez problémů poznat, komu je příběh určen. A to při vybírání literatury v knihkupectví leckdo ocení, to mi věřte.

mesladke1Jako hlavní pozitivum vnímám schopnost Harrisové propojit moderní dobu s prostředím renesanční Florencie šestnáctého století. Kniha je i přes značně odlišné prvky vtipná, plná akce a čtenář se vůbec nenudí. Samotné historické prostředí nám zábavnou formou ukazuje také některé milníky naší minulosti. Tím nám ji nenuceně přibližuje a zároveň poutavě představuje. Což zajisté ocení ti z vás, kteří výkladům dějin příliš neholdovali.  Pro mě samotnou bylo velmi přínosné dočíst se o tehdejších zvycích, způsobech nebo i společenských zásadách ohledně ženského pohlaví. V současné době pro mě byly určité situace nepředstavitelné, a to nejenom v jednom ohledu. Proto se mi moc líbilo, jak se s tím autorka v knize vypořádala.

Jako čtenářka, která má ráda logická vysvětlení – i kdyby třeba nebyla podložena důkazy –, se mi příliš nelíbilo přenesení v čase pomocí cikánského kouzla. Přišlo mi to jako hodně známý motiv. To by ovšem ani tak nevadilo, pokud by mi byl obohacen o nějakou specialitu, kterou jen tak někde nevídám. Bohužel zde mi nebyla dopřána. Jsem náročná, viďte?

Musím také pochválit skvělý překlad, jehož poctivé zachování renesanční mluvy šestnáctého století dodalo příběhu značnou dávku autentičnosti, která mi chyběla při popisu samotného cestování časem. Přiznám se vám, že ve dnech, kdy jsem četla Mé sladké šestnácté století, jsem těsně po přerušení čtení mluvila velice podobně. To jen dokazuje to, jak mě příběh pohltil.

Ačkoliv se to nemusí na první pohled zdát úplně očividné, tak kniha v sobě nese i mnohá ponaučení. Není proto pouhou zábavou, ale také morálním výukovým materiálem v románové podobě. A takové ponaučení se přece jen mladším dívkám přijímají lépe, nežli ta od dospělých…

Jako romantická duše bych byla výjimka, kdybych se od první zmínky nezamilovala do Lorenza. Galantního mladého umělce se smyslem pro lásku. Kolem této postavy zůstává pro mě spousta otazníků, na které už asi nikdy nezískám odpověď. Jaká škoda, že autoři nedávají povinně na konec knih i stručné vysvětlivky tajemných, nevyřčených otázek!

Jaké si odnesu po této knížce ponaučení? Dávej si pozor na to, co si přeješ! Protože nikdy nevíš, kam tě tvá cesta zavede a jaký osud si připraví…

Vydal: CooBoo; 2013
Autorka: Rachel Harrisová