Veřejnost má sklon považovat fantasy za moderní pohádky pro děti – a čtenáři fantasy by se tedy neměli divit, když ve svém hájemství na podobnou knihu skutečně narazí. Přesně takový je totiž první díl ze série Dračí oči začínající spisovatelky Kristiny Hlaváčkové.

Pod hlavičkou nakladatelství Fragment vyšla jak Paoliniho tetralogie Odraz Dračích jezdců, tak množství titulů snažících se zaujmout kombinací klasické fantasy s mladičkou hrdinkou v hlavní roli. Tato kombinace od začátku staví sérii Dračích očí do poněkud prekérní situace.

Kombinace začínající autor + podobnost v názvu + mladý hrdina + nález draka a následné spřátelení se + cesta k elfům vzbuzuje v čtenářích představu Eragona přes kopírák a takřka podvědomě nutí k srovnávání.

draciociBez ohledu na to, že veškeré podobnosti vlastně začínají a končí u živelného způsobu vyprávění obou autorů a jejich schopnosti zakomponovávat do svých příběhů inspiraci i přímé prvky odjinud. Očividně oba pravděpodobně vyrůstali na podobných knihách. Prakticky vše ostatní je ale odlišuje. Styl vyprávění, volba hrdiny a především důrazy. Zatím co se Paolini pouští do popisu cesty hrdiny, Hlaváčková se soustředí výhradně na „rodinnou stránku příběhu“. Ve světě mládežnické fantasy je to stejně neobvyklé, jako zároveň osvěžující. V prostředí animovaných filmů naopak běžné. A právě zde se zakopal drak.

Čarodějka má stejnou krevní skupinu jako oblíbené animáky Jak vycvičit draka, Na vlásku nebo Rebelka. Na rozdíl od fantasy světa dračích jezdců se volně inspiruje říší krále Jana a Berbery. Přestože češtinu Kristýny Hlaváčkové nelze označit jinak než velmi čtivou a vynalézavou, postrádala jsem magii pohyblivých obrázků. Ne že by autorka nedokázala jejich efekt simulovat živým jazykem, ale spousta scén by vypadala lépe, kdyby čtenář neviděl do hlavy hlavní hrdince.

Autorka si ji totiž princezničku velmi oblíbila a neváhá to dávat najevo. Elena je příliš mocná, příliš vyvolená… A je jí příliš nadržováno. Čtenáři je prezentována coby vrchol dokonalosti, který nic neudělá špatně, vždy má pravdu, každého setře a je nepřemožitelný. Pokud má některá z postav vůči jejímu chování výhrady, následuje řádný stěr. Že se princezna v šesti letech chová na dvanáct, v osmi na šestnáct a v šestnácti prakticky stejně jako ve svých osmi, není víc než třešnička na dortu. To zamrzí, zejména když by ta stejná hrdinka prezentovaná mnohem umírněněji působila sympatičtěji než Astrid s Meridou a Locikou dohromady.

Čtenář, kterému se líbila tetralogie Odkaz dračích jezdců, Belgariad, nebo Poselství jednorožců, si v Dračích očích přijde na své. Stejně tak milovník moderních pohádek. Ostatní budou především litovat, že se s rozvedenější podobou Eleniných dobrodružství nemohou setkat v obdobě Dragon Riders of Berk… Nebo aspoň celovečerní animované pohádky. Potenciál k něčemu podobnému totiž rozhodně nechybí.

Vydal: Fragment; 2014
Autor: Kristina Hlaváčková
ISBN: 978-80-253-1985-7