Coralie se celý život chystá na to být mořskou pannou v otcově muzeu živých kuriozit, protože má mezi prsty plovací blány; a to je pěkně divné. Eddie fotografuje katastrofy a má zvláštní talent hledat ztracené lidi; a to je taky divné. A až se ti dva potkají, bude to ještě divnější. Vítejte v New Yorku roku 1911. Život není hezký, pokud nepatříte mezi horních deset tisíc – ale to ještě neznamená, že není kouzelný. Věříte v osud?

Alice Hoffmanová je u nás známá především díky filmu Magická posedlost, natočeného podle jejího bestselleru Practical magic. Na literární scéně se pohybuje už od roku 1977. Za tu dobu napsala více než třicet knížek. Její jméno je tedy do jisté míry zárukou kvality a Muzeum prazvláštních věcí tuto hypotézu potvrzuje.

muzeumNejdřív ze všeho si ujasněme jednu věc. Tahle knížka není fantasy (byť prvky fantasy obsahuje). Jde spíše o romantiku, zasazenou do bizarního světa lidských monster ve všech významech. Ale jinak žádní elfové, žádná skutečná magie, žádné souboje. Ne, tady jde o něco jiného.

Především o depresi. Všudypřítomnou, neodbytnou depresi, která zalézá za nehty jako mráz a pálí jako oheň. Pokud se narodíte jako něco, čemu lidé říkají zrůda, a váš otec vás v tom utvrzuje, případně pokud jste vyhnanec a odpadlík od víry, život není nejveselejší. Temnota navíc houstne s řešením sociální otázky. Život prostého člověka v New Yorku na počátku století je bojem o holé přežití. V hořící továrně jsou zamčení dělníci a majitelé dávají ruce pryč. Ale Muzeum prazvláštních věcí je také o naději, neboť i ten nejhorší požár jednou zahasí voda.

Když jsem knihu četl, nejvíce mi připomínala klasické knihy magického realismu, byť zde chybí, jak jsem již zmínil, jakékoliv skutečně nadpřirozené prvky. I když, chybí… Nejsou tu ohnivé koule, ale prazvláštní osudy prazvláštních lidí. Mrtví nevstávají z hrobů, ale mají svá tajemství. A strašidelné příšery mezitím s dýmkou v ústech předčítají poezii Walta Whitmana

Hodnotit tuhle knížku není vůbec obtížné. Prostě stačí chválit a chválit. Dějová linie? Sice jednoduchá, ale se spoustou bočních úvah, odboček a malých příběhů, které na konci složí puzzle. Charaktery postav jsou výborně napsané. Neexistuje zde nikdo dobrý ani zlý, jen lidé, kteří se rozhodují správně nebo špatně. Prostředí New Yorku, obrovského města mnoha protikladů, zde hraje nezastupitelnou roli. Podílí se tak na atmosféře, kterou považuji za nejvýraznější prvek knihy. Až Muzeum prazvláštních věcí sklidíte do tašky, protože vaše tramvaj je už na místě, bude se vám trochu třást ruka – smutkem, strachem i okouzlením – ale pochopíte, že tahle knížka míří na emoce jako nimrod na komoru.

Nezapomínejme ale, že jde především o příběh o lásce (a to rozhodně lepší než Twilight). Pravděpodobněji jej ocení spíše dívky, slečny a dámy; případně zkušenější či romanticky založení čtenáři mužského pohlaví. Ale zase nechci házet genderovými předsudky. Kniha má zkrátka kvalitu, a pokud jen trochu zapadá do vašeho vkusu, rozhodně nebudete koupi litovat.

Autor: Alice Hoffmanová
Vydal: Jota; 2014
ISBN: 978-80-7462-571-8