Juliett přežila svou smrt. Ale také se nenávratně změnila. Nyní ví, že skrýváním se v ústraní nic nevyřeší, chce konečně žít. Touží být svobodná a toho dosáhne jenom úplným svrhnutím Obnovy a nastolením nového světového systému. Bod Omega svou válku proti Andersonovi prohrál, ale ne všichni členové zemřeli. Postaví se opět do předních linií a stanou se vedoucími nového odporu v čele s Juliett, jejich novou velitelkou?

„Jsem obklíčená.
Kulkami. Stovkami kulek. Jezerem kulek. Jsou všude kolem mých nohou. Odpadávají mi z úboru.
Z mého obličeje.
Cítím v ústech něco studeného a tvrdého. Vyplivnu to do dlaně. Vypadá to jako zničený, rozmačkaný kousek kovu. Jako by byl ve srovnání s mým tělem příliš křehký.
Hloupá kulka, pomyslím si.
A zase se rozeběhnu.“

Tahereh Mafi se podle New York Times a USA Today stala jednou z nejprodávanějších autorek svého žánru díky své úspěšné, kritiky velmi ceněné a fanoušky opěvované, dystopické trilogii Roztříštění. Český překlad prvního dílu s názvem Jsem roztříštěná byl vydán v březnu minulého roku, v srpnu vyšel překlad druhé knihy s názvem Jsem zlomená. V letošním roce se fanoušci trilogie dočkali závěrečného dílu s názvem Jsem rozohněná. Autorka v současné době žije v Californii, kde dle jejích slov pije až příliš mnoho kofeinu a zároveň zažívá na její vkus až moc krásné a slunečné počasí. Její knihy byly přeloženy do více jak dvaceti pěti jazyků a v současné době se pracuje také na filmovém zpracování společností 20th Century Fox.

jsemrozohnena2Víte, co jsem na Jsem rozohněná nejvíce obdivovala? Tu vyspělost Juliett. Je až neskutečné, jak se Mafi podařilo rozvinout tak dokonale a nenuceně charakter hlavní postavy. Z malé, ustrašené a bezmocné dívky se stala vyspělá a rozumná žena, která konečně ví, co ve svém životě chce. Avšak to není vše. Závěrečný díl v sobě skrývá spoustu rozhodujících okamžiků v jejím životě, které změní děj následujících událostí.

Netajím se tím, že od prvního dílu jsem byla TEAM WARNER. Co si budeme nalhávat, každá dívka i žena se musela rozhodnout, kdo je jí sympatičtější – jestli Adam, který chtěl pečovat anebo Warner, který chtěl odhalit. Stejně jako u charakteru Juliett jsem obdivovala nepřehlédnutelný pokrok v osobnosti Warnera. Ne vždy je dojem z prvního setkání ten jediný správný… A právě on je tím nejlepším důkazem v celé trilogii.

Při čtení jednotlivých pasáží jsem mnohokrát zrudla společně s Juliett. Knížka byla po celou dobu opět tak autenticky podaná, že jsem si připadala, jako bych byla při výpravě příběhu v první linii. Mafi to prostě umí. Zdá se mi, že pro psaní se jednoduše musela narodit. Aspoň teda pro mou stranu fanoušků jejího stylu psaní.

Jsem moc ráda, že nakladatelství CooBoo přeložilo i zbývající dvě kratičké kapitoly, které autorka zveřejnila později… Skvěle to doplnilo závěr knihy a poslední díl měl pro mě dokonalý konec. Holt jsem skrytá romantička, co už s tím nadělám.

Když se zpětně podívám na celou trilogii Roztříštení, musím konstatovat, že i když jsem k ní přišla úplnou náhodou, stala se jednou z mých nejoblíbenějších dystopií. Má v sobě vše, co bych od knihy tohoto žánru očekávala – bezmoc, surovost, přátelství, lásku, pokrok, ale také naději. Pokud máte chutě na nějakou pořádnou knižní dystopii žánru YA, mohu vřele doporučit a věřím, že Vás nezklame. Je mi při představě, že už žádné další pokračování nebude, docela smutno… To mluví za vše, nemyslíte?

Vydal: CooBoo; 2014
Autorka: Tahereh Mafi
ISBN: 978-80-7447-635-8