Věříte na pohádky? Chtěli jste se někdy stát opravdovou princeznou nebo tou nejlepší čarodějnicí na celém světě? Ve světě Somana Chainaniho, amerického spisovatele indického původu, je to možné. Autor debutoval v roce 2013 s prvním dílem své trilogie pro čtenáře od deseti let s názvem Škola dobra a zla, který mu přinesl spoustu ocenění. V současné době studio Universal Picture odkoupilo práva na film. Chainani se kromě psaní věnuje také vytváření filmů a tenisu.

Bylo, nebylo… skoladobraazlaZa dalekými lesy a skrytými potůčky leželo malé městečko Galvadon a v něm žily dvě kamarádky – Sofie a Agáta. Dva naprosté protiklady: Sofie je krásná dívka se zářivě blond vlasy a vždy upravenou vizáží, a Agáta je naopak holka, která chodí zásadně jen v černém, žije na hřbitově a nejradši tráví čas sama. Na tom by nebylo nic až tak zvláštního, kdyby ovšem Galvadon byl obyčejný… On však není. Lidé zde věří, že každé čtyři roky si Školník přijde pro dvě děti starší dvanácti let – jedno dobré a jedno zlé, a unese je s sebou do Školy dobra a zla. Místa, kde se z dětí mohou stát opravdoví princové a princezny, ale také ti nejlepší čarodějové a čarodějky. Když jsou následně obě kamarádky uneseny do školy, tak je k překvapení všech prohodí. Sofie se ocitá ve škole zla a Agáta ve škole dobra. Kde se stala chyba? A je možné ji napravit?

Kniha je určená pro děti od deseti let, avšak je napsaná způsobem, který okouzlí i starší čtenáře. Ačkoliv už mám i já za sebou dvě desetiletí života, tak jsem byla příběhem naprosto vtáhnuta a smála jsem se vtipným okamžikům, které mě při čtení provázely. Kdo by taky ne? Názvy knih, které dostaly obě protagonistky při svém nástupu, vás dozajista dostanou smíchy do kolen. Však kdo by si nechtěl přečíst Nejlepší zlotřilecké monology, Únos a vražda pro začátečníky, Ohyzdná vevnitř i navenek, Vaříme, pečeme a smažíme děti – nové recepty anebo naopak Jak získat prince, Privilegium krásy, Princezna s posláním, Jazyk zvířat 1: štěkání, ržání, cvrlikání. Upřímně jsem se více nasmála názvům učebnic ve škole zla, protože ty opravdu stály za to. Za skvělý překlad můžeme děkovat Magdaléně Starkové, která se do knížky opřela tou správnou nohou.

skoladobraazla3Avšak nebojte, knížka není jen vtipná, ale může být pro menší čtenáře i velice poučná. Dává jim nenuceně mnohé důležité rady do života, které by se dětem měly vtloukat postupně už od jejich narození, bohužel ne vždy tomu tak je. Můžeme tudíž jen děkovat za literaturu, která je v tomto rodičům nápomocná.

Nutno říct, že knížka i mě naučila nové vědomosti… Věděli jste například, že musíte nejdříve dítě zabalit do pergamenu, než ho dáte péct? Protože když to neuděláte, tak se dobře neprovaří a může se vám v hrnci probrat. Nebojte, nemám v plánu to zkoušet, ale fantazie Chainanimu rozhodně při psaní nechyběla.

skoladobraazla2Knížka je sama o sobě krásné dílo. Nejenom že je zábavná, poučná a přístupná více věkovým kategoriím, ale je doplněna i o nádherné ilustrace, které zdobí začátek každé kapitoly. Tím umělcem, který se o toto kouzelné potěšení při četbě postaral, je Iacopo Bruno, italský ilustrátor a grafický designér, který v současné době žije v Miláně.

Když přihlédnu k tomu, že knížka by mě být pro děti od deseti let, zdá se mi až zbytečně dlouhá. Bohužel se v ní našlo i pár pasáží, které mi přišly úplně zbytečné… Ale to bych byla zase až moc náročný čtenář. Školu dobra a zla můžu vřele doporučit všem rodičům pro jejich děti, avšak i na večerní čtení pro ně samotné. Musím se přiznat, že po náročných četbách to pro mě bylo velice příjemné uvolnění, které každý člověk občas potřebuje. Jsem upřímně zvědavá, co má v plánu autor v dalších dvou chystaných dílech. Budeme jen doufat, že všechno bude mít svůj šťastný konec až navěky. Anebo šťastný konec nikdyvíc?

Vydal: CooBoo; 2014
Autor: Soman Chainani
ISBN: 978-80-7447-423-1