Od sepsání Nesmrtelného uběhlo skoro padesát let, a přesto se nakladatelství Straky na vrbě rozhodlo přinést nám jeho nové vydání. Co nám tento samostatný román Rogera Zelaznyho, autora přeslavné série Amber, přináší?

Svou zásadní roli a také velmi barvitou kulisu v příběhu hraje postapokalyptická Země. Po Třídenní  – ničivé válce jsou nejlépe obyvatelnou oblastí Kyklády a přímořské oblasti Řecka. Zemský povrch je poset nejen troskami civilizace, ale také Žhavými místy, které jsou následky nukleární války. Potomci přeživších se usídlili na planetách spadajících pod veganskou vládu a pozemšťané doufají v jejich návrat domů. Někteří doufají také v návrat bohů a těžko říct, kteří z nich by to měli být vzhledem ke tvorům, kteří nyní žijí na Zemi společně s lidmi. Žhavá místa jsou obývána mutanty, kteří jakoby vystoupili z dávných řeckých bájí. Znamená to snad, že se kruh života na Zemi uzavírá? Stane se Země pouhým skanzenem pro veganské turisty?

Na to musí přijít hrdina, revolucionář, obávaný kalikantzaros (vánoční skřet z řecké mytologie) a komisař oddělení umění, památek a archivů při Zeměúřadu, nyní známý jako Konrád Nomikos. Tento muž s tajemnou minulostí, který se právě oženil, je povolán, aby se ujal postu průvodce po zemských památkách. Jeho klientem nemá být nikdo menší než Kort Myštigo, vnuk Tatrama Yštiga, největšího žijícího spisovatele v angličtině. Ten je nešťastnou náhodou také Vegan, modrý to chlapák s trochu odlišným vnímáním světa. Konrád jako patriot musí přijít na kloub tomu, čeho chce na už tak dost vykořisťované matičce Zemi bohatý veganský rod dosáhnout.

nesmrtelnyDo příběhu je již od prvních stránek vetknuto mnoho otazníků, na které je třeba najít odpovědi. Cesta je to dobrodružná, barvitá a zábavná. Ve své podstatě je ale vlastně velmi jednoduchá a prostá, což není vůbec na škodu.

Přestože jsou hrdinové příběhu na cestách a do všeho zasahuje ještě revolucionářská organizace Radpol, působí jejich prostor komorně, jakoby vstupovali do jemně zářícího divadelního světla v okamžicích, kdy byli vyzváni ke své replice. Konrád sice vyvolává dojem vůdce, ostatní postavy jsou tu ale proto, aby mu pomohli čtenáři objasnit všechna tajemství. Možná i to je důvod, proč je, zejména z počátku složitější, se jen v letmo načrtnutých postavách orientovat.

Kniha hýří nápady. Platí to o situacích, kulisách i postavách. Nemohu si odpustit poznámku, že mi Konrád některými aspekty velmi připomínal Lazara Longa (Dost času na lásku – R. A. Heinlein), takže jsem přemýšlela, jestli jím nebyl Lazarus Long inspirován. Každopádně se jedná o Zelaznyovskou nesmrtelnou postavu bez minulosti, která má své špatné stránky, ale ve své podstatě je to hrdina s velkým H a to sobě navzdory.

V této knize nenajdete nic, čím by vám jakkoli připomněla svůj vyšší věk. Myšlenky zde načrtnuté neztrácejí na své aktuálnosti. Ve způsobu podání jsem snad až k závěru zaznamenala několik rušivých elementů, jako například vstup psa Bortana na scénu, který byl velmi zjevně prvoplánový, a jeho účelné vložení do příběhu bylo příliš okaté.

Pokud budete na knihu nahlížet jako na Zelaznyovské dobrodružství, bez očekávání spádu Amberu a mytologických orgií Pána světla, pro které vzhledem k jednoduchosti a přímočarosti není prostor, budete spokojeni.

Vydal: Straky na vrbě; 2014
Autor: Roger Zelazny
Překlad: Richard Podaný